dc.contributor.author | Brien, Thomas David | |
dc.contributor.author | Nykaas, Marte Pernille Gran | |
dc.contributor.author | Bergmo, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T12:40:12Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T12:40:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684813 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å se på sammenhengen mellom
organisasjonsforpliktelse og tilfredshet med egen privatøkonomi. Vi undersøker
altså om graden av tilfredshet med privatøkonomien, påvirker følelsen av
engasjement og forpliktelse til organisasjonen man arbeider i.
Forskningsspørsmålet er som følger: Vil personer som får en induksjon av
økonomisk tilfredshet føle høyere grad av organisasjonsforpliktelse enn personer
som får en induksjon av økonomisk utilfredshet? (Med induksjon menes en
influens/frembringelse).
Vi har gjennomført et eksperiment for å forsøke å best mulig besvare
problemstillingen. På bakgrunn av teori, tidligere forskning og egne antakelser ble
det formulert fem hypoteser. To av dem ser på forholdet mellom tilfredshet med
egen privatøkonomi og tilfredshet i andre deler av livet. De tre andre handler om
sammenhengen mellom tilfredshet med egen privatøkonomi og ulike former for
organisasjonsforpliktelse.
Resultatene fra analysen viser at det ikke er grunnlag for å si at det foreligger en
signifikant forskjell i verdiene mellom gruppene. Resultatet var gjennomgående at
økonomisk tilfredshet ikke har en innvirkning på organisasjonsforpliktelse. Til
tross for at hypotesene ikke var signifikante, støttes likevel resultatene av tidligere
forskning som dreier seg om at langvarig misnøye med privatøkonomien kan gå
utover generell trivsel og velvære, som videre kan påvirke ansattes organisasjonsforpliktelse/-
engasjement.
Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å si at personer som får en induksjon
av økonomisk tilfredshet vil føle høyere grad av organisasjonsforpliktelse, men
det bør absolutt gjennomføres mer forskning på denne sammenhengen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | en_US |
dc.subject | markedsføring | en_US |
dc.subject | markedsføringsledelse | en_US |
dc.title | Tilfredshet med egen privatøkonomi og organisasjonsforpliktelse | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
cristin.fulltext | | |