Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Michael
dc.date.accessioned2020-10-21T09:16:13Z
dc.date.available2020-10-21T09:16:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684104
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på Domene Autoritet, hva det er og hvorfor bedrifter bør bry seg. Jeg har gjennomført regresjonsanalyser for å bevise korrelasjonen mellom Domene Autoritet og SERP rangering. Hensikten med dette er å kunne hjelpe bedrifter med å få bedre oversikt over SEO innsatsen sin og forhåpentligvis bedre plasseringen de har hos Google sin søkemotor. Jeg har valgt å benytte meg av en kvantitativ metode med kausalt og eksplorerende forskningsdesign. Metodisk ønsket jeg å se om økningen i Domene Autoritet korrelerte med en bedre plassering på Google. Dette ble gjort gjennom egen innsamling og analyse av data. Domene Autoriteten ble innhentet gjennom Moz. Moz er bedriften som har skapt algoritmen i Domene Autoritet. Den er skapt i respons på at Google i 2014 stoppet det offentlige innsynet i PageRank. Det betydde at en lengre ikke kunne se hvor høyt Google verdsatte din bedrift. Domene Autoritet ble laget som en måte å imitere det gamle PageRank systemet slik at bedrifter fortsatt kunne bruke dette til benchmarking og analyser. For å innhente teori på området, leste jeg meg opp på PageRank og Domene Autoritet. Etter det leste jeg artikler og bøker om Domene Autoritet, Digital markedsføring og kommunikasjon, SEO, SEM og andre faktorer og nøkkelord innenfor SERP forbedring. Dette utgjør det meste av det teoretiske kapitlet i oppgaven. Oppgaven fokuserer i sin helhet på organisk vekst på søkemotorer og tar ikke for seg PPC modeller eller andre betalte annonser. For innhentingen av de kvantitative primær dataene har jeg valgt fem (5) nøkkelord jeg ville søke på. Jeg valgte å fokusere alle nøkkelordene innenfor samme bransje for å minske sjansen for bransjeforskjeller. Bransjen jeg fokuserte på var Personlig finans og nøkkelordene jeg valgte å søke på var: Kredittkort, Kreditt, Refinansiering, Personlån og Forbrukslån. For hvert av nøkkelordene hentet jeg inn de 10 første søkeresultatene og de tilsvarende Domene Autoritet poengsummene. Dette var tallene jeg skulle bruke til regresjonsanalysen. I diskusjonsdelen vil jeg gå gjennom de teoretiske holdepunktene med tanke på resultatet jeg fant. Jeg fant at Domene Autoritet gjennomsnittlig korrelerer med SERP rangering, men jeg kunne ikke bevise dette på individuelt nivå. Dataene viser overall korrelasjon men grunnet avvik og lite datautvalg kan jeg ikke med sikkerhet si at korrelasjonen stemmer på individuelt nivå. Jeg har hentet inn sekundærdata som tar for seg 16 000 nøkkelord som beviser en korrelasjon på 0,12. Relativt til antall faktorer som spiller inn for Googles rangering, vil jeg påstå dette er signifikant. Drøftingen ligger grunnlaget for argumenteringen min til konklusjonen hvor jeg anmoder at en bør bruke Domene Autoritet som en måte å sammenligne seg med bransjen, og som et verktøy i nåtids- og konkurrentanalyser. Det kan også hjelpe bedrifter å finne feil i egen SEO og minske effekten av negative SEO angrep.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.titleDomene Autoritet og SERP plasseringen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel