dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg sett på Domene Autoritet, hva det er og hvorfor bedrifter bør
bry seg. Jeg har gjennomført regresjonsanalyser for å bevise korrelasjonen mellom
Domene Autoritet og SERP rangering. Hensikten med dette er å kunne hjelpe bedrifter
med å få bedre oversikt over SEO innsatsen sin og forhåpentligvis bedre plasseringen de
har hos Google sin søkemotor.
Jeg har valgt å benytte meg av en kvantitativ metode med kausalt og eksplorerende
forskningsdesign. Metodisk ønsket jeg å se om økningen i Domene Autoritet korrelerte
med en bedre plassering på Google. Dette ble gjort gjennom egen innsamling og analyse
av data. Domene Autoriteten ble innhentet gjennom Moz.
Moz er bedriften som har skapt algoritmen i Domene Autoritet. Den er skapt i respons
på at Google i 2014 stoppet det offentlige innsynet i PageRank. Det betydde at en lengre
ikke kunne se hvor høyt Google verdsatte din bedrift. Domene Autoritet ble laget som
en måte å imitere det gamle PageRank systemet slik at bedrifter fortsatt kunne bruke
dette til benchmarking og analyser.
For å innhente teori på området, leste jeg meg opp på PageRank og Domene Autoritet.
Etter det leste jeg artikler og bøker om Domene Autoritet, Digital markedsføring og
kommunikasjon, SEO, SEM og andre faktorer og nøkkelord innenfor SERP forbedring.
Dette utgjør det meste av det teoretiske kapitlet i oppgaven. Oppgaven fokuserer i sin
helhet på organisk vekst på søkemotorer og tar ikke for seg PPC modeller eller andre
betalte annonser.
For innhentingen av de kvantitative primær dataene har jeg valgt fem (5) nøkkelord jeg
ville søke på. Jeg valgte å fokusere alle nøkkelordene innenfor samme bransje for å
minske sjansen for bransjeforskjeller. Bransjen jeg fokuserte på var Personlig finans og
nøkkelordene jeg valgte å søke på var: Kredittkort, Kreditt, Refinansiering, Personlån og
Forbrukslån. For hvert av nøkkelordene hentet jeg inn de 10 første søkeresultatene og
de tilsvarende Domene Autoritet poengsummene. Dette var tallene jeg skulle bruke til
regresjonsanalysen.
I diskusjonsdelen vil jeg gå gjennom de teoretiske holdepunktene med tanke på
resultatet jeg fant. Jeg fant at Domene Autoritet gjennomsnittlig korrelerer med SERP rangering, men jeg kunne ikke bevise dette på individuelt nivå. Dataene viser overall
korrelasjon men grunnet avvik og lite datautvalg kan jeg ikke med sikkerhet si at
korrelasjonen stemmer på individuelt nivå. Jeg har hentet inn sekundærdata som tar for
seg 16 000 nøkkelord som beviser en korrelasjon på 0,12. Relativt til antall faktorer som
spiller inn for Googles rangering, vil jeg påstå dette er signifikant.
Drøftingen ligger grunnlaget for argumenteringen min til konklusjonen hvor jeg anmoder
at en bør bruke Domene Autoritet som en måte å sammenligne seg med bransjen, og
som et verktøy i nåtids- og konkurrentanalyser. Det kan også hjelpe bedrifter å finne feil
i egen SEO og minske effekten av negative SEO angrep. | en_US |