Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjæraas, Morten
dc.date.accessioned2020-05-05T10:39:32Z
dc.date.available2020-05-05T10:39:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653320
dc.descriptionExecutive Master of Management i Sikkerhetsledelse og kulturforståelse fra Handelshøyskolen BI, 2019en_US
dc.description.abstractTerrorgruppen kjent som blant annet den Islamske staten i Irak og Levanten (ISIL), erobret på sitt toppunkt et område på størrelse med Storbritannia. 23 mars 2019 erklærte den kurdisk ledede frie arme, at de hadde tatt den siste ISIL kontrollerte byen Baghuz i Syria (BBC, monitoring, 2019 23.mars). Med dette mistet ISIL kontrollen over sine kjerneområder i Syria og Irak, og dermed viktige ressurser. Oppgavens hovedtema vil være ISIL sin bruk av propaganda og sosiale medier i en digital strategi for å nå målsetninger. Oppgaven vil se på om ressursene gruppen disponerte gjorde at ISIL kunne bruke denne strategien mer effektivt, eller om tap av ressurser ikke påvirker dette. Når ISIL var på topp politisk, økonomisk og militært, kontrollerte gruppen ressurser ingen annen terrorgruppe har hatt tidligere. Dette var i form av territorielle, finansielle og menneskelige ressurser. Oppgaven vil forsøke å vise, hvordan disse ressursene muliggjorde for ISIL å bygge opp et statslignende apparat med ulike departementer, også innenfor media og kommunikasjon. ISIL benyttet seg til det fulle av mulighetene innenfor teknologi, internett, sosiale medier og propaganda i en vellykket medieoperasjon. Oppgaven vil se om den gradvise svekkelsen av gruppen og tap av ressurser har svekket denne medieoperasjonen eller ikke. Noen av funnene i oppgaven tyder på at suksessen bak ISIL sin medieoperasjon, lå i ressursene i kalifatet, spesielt evnen til å holde på territorium, som gav handlingsrom til produksjon og koordinering av propaganda. Andre funn tyder på at det er elementer ved ISIL sin organisasjonsstruktur som kan hjelpe gruppen til å nå sine målsetninger, selv om ISIL mister sine ressurser. ISIL sin hovedmålsetning er opprettelsen av kalifatet her og nå, noe de gjorde i 2014. Opprettelsen av kalifatet er å anse som gruppens hovedmålsetning. Ettersom gruppen nå er bekjempet i kjerneområdene, vil gruppen forsøke en reetablering av det fysiske kalifatet som oppgaven vil definere innenfor hovedmålsetningen. ISIL vil også gjøre strategiske grep for å overleve, dette vil oppgaven definere som et delmål . Oppgaven vil se på hvordan ISIL sin medieoperasjon herunder bruk av propaganda og sosiale medier støtter oppunder disse definerte målsetningene, ved å sammenligne ISIL sin bruk av propaganda og sosiale medier i 2 perioder. Hvor den ene blir definert som en periode med tilgang på ressurser og den andre med tap av ressurser. Dette vil forhåpentligvis kunne bidra til å se om ISIL sin effektive medieoperasjon var knyttet til ressursene i kalifatet, eller om de effektivt kan bruke propaganda og sosiale medier selv om ressursene som lå i kjerneområdene er tapt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectSecurity Managementen_US
dc.subjectCultural Understandingen_US
dc.subjectSikkerhetsledelseen_US
dc.subjectKulturforståelseen_US
dc.titleHvordan påvirker ISIL sine tap av ressurser, gruppens evne til å bruke propaganda og sosiale medier som strategi for å nå sine målsetninger?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel