Show simple item record

dc.contributor.authorBjønnes, Geir Høidal
dc.contributor.authorKathitziotis, Neophytos
dc.date.accessioned2019-10-08T09:24:59Z
dc.date.available2019-10-08T09:24:59Z
dc.date.created2019-02-21T13:36:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationPraktisk økonomi & finans. 2018, 34 (3), 239-254.nb_NO
dc.identifier.issn1501-0074
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620819
dc.description.abstractSelv om valutamarkedet er verdens største finansmarked, og ofte brukes som skolebokeksempelet på et marked med «perfekt konkurranse», finner vi at markedsmakt og prisdiskriminering spiller en betydelig rolle. Bankene prisdiskriminerer kundene sine basert på tilgjengelig informasjon. Dette er mulig fordi banken kjenner kundens identitet før den stiller kjøps- og salgskurser. Kunder med god innsikt i hvordan markedet fungerer kan kjøpe og selge valuta til en svært lav kostnad. Tilsvarende oppnår kunder som handler ofte en volumrabatt. Resultatene tilsier at kundene i valutamarkedet, for eksempel import- og eksportbedrifter, kan spare penger ved å vise innsikt i markedet. Dette kan de for eksempel gjøre gjennom å skaffe tilgang til bankens elektroniske handleplattform, og ved å anvende handleplattformer der bankene må konkurrere om kundene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHva koster det å kjøpe og selge valuta? :nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber239-254nb_NO
dc.source.volume34nb_NO
dc.source.journalPraktisk økonomi & finansnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2871-2018-03-07
dc.identifier.cristin1679577
cristin.unitcode158,1,0,0
cristin.unitnameInstitutt for finans
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record