Show simple item record

dc.contributor.authorKnutsmoen, Esben Parker
dc.contributor.authorChingchana, Tararat
dc.contributor.authorBrønstad, Linda
dc.date.accessioned2019-10-07T13:46:40Z
dc.date.available2019-10-07T13:46:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620698
dc.descriptionBacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019nb_NO
dc.description.abstractRomerike avfallsforedling IKS (ROAF) jobber med å implementere nedgravde løsninger for avfallshåndtering. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvilke effekter denne endringen vil ha for innsamling og transporten av avfallet for ROAF. Problemstillingen lyder som følger: Hvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd løsning ha for ROAF? Metoden vi har brukt for å besvare denne problemstillingen har vært å finne en testrute. Vi har kun fokuset på transportdelen av dette og dermed begrensede aspekter i verdikjeden. Vi har hatt direkte kontakt med flere ansatte ved ROAF og fått tilgang på data som er brukt for å analysen. Vi har kalkulert kostnader, tider, sett på CO2 utslipp og også forsøkt indikere en distanse besparelse ved denne omleggingen. Da ROAF allerede er en særs miljøbevisst bedrift som tenker langsiktig og driver bærekraftig, kjører stort sett alle kjøretøyene deres i dag på biodrivstoff. Klimagassutslipp i form av CO2 vil derfor ikke vises utslagsgivende for denne bedriften, men for å fremstille denne faktoren da den fortsatt er aktuell for andre kommuner, har vi kalkulert på de besparte utslippene og ser en potensiell besparelse for denne faktoren. Andre miljøeffekter vi belyser og ser en positiv konsekvens av ved omgjøring er potensiale for redusert trafikk som belyser sikkerhets bilde. Dette da det ikke er nødvendig å kjøre inn alle små veier på ruten og at renovasjonskjøretøyet er på ruten i et kortere tidsperiode. De foretatte analysene viser til en kostnadsbesparelse på 28,71%. Dette fremkommer gjennom effektivisering av tidsbruken som hadde en reduksjon på 38,29% ved å legge om til nedgravde løsninger. Sekundæreffektene av dette er en distansebesparelse på 312 km pr bil over et år. Som følge av omgjøringen og den reduserte tidsbruken for rutene frigjør dette tid for sjåfør og kjøretøyet. Denne tiden kan dermed brukes alternativt. Eventuelt flere ruter kjørt om dagen, nedbemanning av personell, redusert behov for kjøretøy.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlogistikkledelsenb_NO
dc.subjectsupply chain managementnb_NO
dc.titleHvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd løsning ha for ROAF?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record