dc.description.abstract | Oppgavens hensikt er å sette lys på hvordan ulike kunnskapsbaserte virksomheter
bruker onboarding som et virkemiddel, til å integrere de nyansatte.
Problemstillingen er dermed formulert slik:
Hvordan integreres nyansatte i et utvalg kunnskapsbedrifter, gjennom
onboarding?
Gjennom teori har vi undersøkt hvorvidt virksomhetene tilrettelegger for at den
nyansatte skal tilegne seg nødvendig og grunnleggende kunnskap, i likhet med
forventning om realistisk jobbavklaring, integrering i kulturen og føle tilhørighet
til organisasjonen. Vi har utarbeidet fire forskningsspørsmål som tar utgangspunkt
i dette.
Basert på teorien har vi gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med fem
forskjellige informanter fra fem forskjellige virksomheter. Utvalget består av tre
store konsulentselskaper, et advokatselskap og et verdipapirforetak innenfor
bankbransjen. Felles for virksomhetene er at de er store innenfor sitt
forretningsområde og praktiserer en form for onboarding.
Våre funn viser at alle fem virksomhetene har som formål å integrere de
nyansatte, men at det blir tatt i bruk ulike metoder. Alle virksomhetene har et
bevisst forhold til at den nyansatte skal tilegne seg nødvendig og grunnleggende
kunnskaper, mens kun tre av virksomhetene fokuserer i større grad på dette. Når
det kommer til å bidra slik at den nyansatte skal få en klar og tydelig forventning
til, og forståelse av arbeidsoppgaver, jobbavklaring og individuelle roller, har fire
av virksomhetene en formell tilnærming til dette, mens en av virksomhetene har
en uformell tilnærming. Ved integrering av den nyansatte i organisasjonskulturen,
kommer det fram at fire av fem virksomheter har bevisst fokus på dette gjennom
fadderordninger og fremleggelsen av organisasjonskulturen, mens en av
virksomhetene har et mindre strukturert fokus på kultur.
Avslutningsvis ser vi at flertallet av virksomhetene har et bevisst fokus på å
integrere de nyansatte i organisasjonen. Dette foregår i ulik grad og ved bruk av
ulike verktøy. | nb_NO |