dc.description.abstract | Bedrifter og merkevarers tilstedeværelse på sosiale medier blir stadig viktigere i
dagens konkurransesituasjon. Instagram er i dag blant de mest populære sosiale
mediene med svært mange aktive brukere. Plattformens oppbygging og
funksjoner gir mange muligheter for å produsere innhold med en stor rekkevidde.
Forståelsen av forbrukeres holdninger og atferd på Instagram er derfor
fundamentalt for å skape engasjement rundt merkers konto på plattformen.
Oppgavens hensikt er å analysere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker
forbrukeres holdning til å følge merker på Instagram, hvor det også fokuseres på
merkets match med selvbilde. Følgende problemstilling ble utformet:
Hva motiverer forbrukere til å følge merker på Instagram,
og har match med selvbilde betydning for dette?
TRA-modellen utviklet av Fishbein og Ajzen er benyttet som et grunnlag for den
utformede forskningsmodellen. I modellen ble det lagt til fire motivasjonsfaktorer
utledet fra tidligere studier, samt match med selvbilde.
Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse og fikk inn svar fra 294
respondenter, hvorav 207 viste seg å være komplette besvarelser. Respondentene
bestod hovedsakelig av kvinner mellom 23-28 år. Dataene som ble samlet inn av
undersøkelsen ble benyttet i ulike analyser for å besvare problemstillingen. Det
ble blant annet gjennomført validitet- og reliabilitetsanalyser for å sikre
undersøkelsens kvalitet, samt regresjonsanalyse som evaluerer sammenhengen
mellom de uavhengige variablene og holdningen til å følge merker på Instagram.
Oppgavens funn indikerer at faktorene Underholdning og Nytte har positiv
påvirkning på holdningen til å følge merker. Dette viser at forbrukere motiveres
av underholdende og inspirerende innhold samt muligheter for å oppnå fordeler.
Det fremkommer også at match med forbrukerens selvbilde har betydning for
dette. Dette tilsier at en må ha god kjennskap til egen målgruppe, ettersom
forbrukere følger merker som matcher med og styrker selvbildet deres. | nb_NO |