dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven var å undersøke om lang ledererfaring kan
erstatte relevant utdanning i store bedrifter. I oppgaven har vi sett nærmere på
effekter og konsekvenser av ulike lederstiler og hvorledes de var oppnådd via
erfaring og utdanning, samt hva som gir “best” resultat.
I oppgaven benyttet vi en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi gjennomførte fem
semistrukturerte dybdeintervjuer med respondenter fra fire ulike bedrifter og
bransjer. Bakgrunn for dybdeintervjuene var å få synspunkter rundt hvorledes
medarbeideren oppfattet sin egen leder, samt hvorledes lederen oppfattet seg selv.
Vi har derfor valgt å bruke Bernhard Bass´ (1985) fullspektrumsmodell og Lewis
Goldbergs (1980) femfaktormodell. Fra intervjuene fant vi klare tegn til både
transformasjonsledelse og transaksjonsledelse hos lederne, men trekkteori viste
seg også å være relevant.
Vi fastsatte at intervjuobjektenes syn på god ledelse måtte være utgangspunktet
for å kunne besvare problemstillingen. Deres syn på god ledelse var sterkt
tilknyttet Bass` beskrivelse av transformasjonsledelse. Alle intervjuobjektene
hevdet at de tilegnet seg egenskaper innen transformasjonsledelse via utdanning
og kurs. Personlighet viste seg også å påvirke hvor god lederen var i form av
autentisitet. Selv om ovennevnte faktorer hadde de sterkeste effektene, fant vi
også andre interessante faktorer som at økt utdanningsnivå fremmer læring og
erfaring på arbeidsplassen
Utdanning har gjennom hele oppgaven vist seg å ha den sterkeste effekten på både
lederne og arbeidsplassene. Vi har derfor konkludert med at lang ledererfaring
ikke kan erstatte relevant utdanning i de utvalgte bedriftene. Fra et helhetlig
perspektiv på problemstillingen har vi derimot et utilstrekkelig utvalg, og en for
lite avgrenset problemstilling til å konkludere på generell basis. | nb_NO |