Show simple item record

dc.contributor.authorMatveyev, Anne Julie
dc.contributor.authorKaur, Navjot Naomi
dc.contributor.authorBrimsholm, Maria Cecilie Riseng
dc.date.accessioned2018-11-16T08:55:29Z
dc.date.available2018-11-16T08:55:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573134
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018nb_NO
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ønsket vi å belyse hva som skjer når en bedrift går fra å være i et monopol, til å være i et oligopol. Vi har skrevet oppgaven med et kundeperspektiv, for å se på hvilke forbedringer kundene mener bedriften har. En bedrift som er i denne situasjonen i dag er NSB, og vi ville derfor bruke dem som et utgangspunkt i oppgaven. Som et resultat av at det skal bli konkurranse på togmarkedet i 2018 formulerte vi problemstillingen: Hvordan er kundetilfredsheten hos NSB og hvordan kan NSB skape lojale kunder? For å kunne svare på dette spørsmålet har vi fordypet oss i effekten overgangen fra et monopol til et oligopol skaper for en bedrift. I tillegg har vi jobbet med begrepene kundetilfredshet og kundelojalitet, samt hva som skal til for at en kunde skal bli tilfreds og lojal. Oppgaven tar for seg ulike faktorer som skal til for at en kunde skal først bli tilfreds, og etter det lojal. En modell vi har brukt som oppsett av oppgaven er NKB-modellen som er en sentral modell utarbeidet av Handelshøyskolen BI, som viser koblingen mellom disse begrepene. For å kunne undersøke hva kundene mente, valgte vi en deskriptiv analyse med en kvantitativ spørreundersøkelse. På bakgrunn av bekvemmelighetsutvalg, delte vi undersøkelsen på Facebook, og fikk 330 responser. Ut fra dette kunne vi analysere deres kundetilfredshet i dag, og hva som skulle gjøre at de ble mer tilfreds. Med en deskriptiv analyse, er det naturlig å sammenligne vår data med sekundærdata om samme tema. Vi vil derfor drøfte hva sekundærdataen viser, for så å se om dette samsvarer med hva vårt utvalg har svart. Som en konklusjon, svarte vi at kundetilfredsheten i dag kan hevdes å være middels god, og kan forbedres ved å ta stilling til deres utfordringer i bedriften. Dette er utfordringer som blant annet punktlighet og pris. NSB kan skape lojale kunder ved å forbedre tjenesten på de største utfordringene, samt å utføre utmerket kundeservice.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.titleKonkurranseutsetting av NSBnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record