Påvirkningen av digital endring i handelsmarkedet - Vita
Abstract
I denne bacheloroppgaven fokuserer vi på hvordan en digital omnichannel strategi
påvirker markedet, mer presist kundestrømmen til fysisk butikk. Vi har tatt for oss
Norges største kosmetikkjede Vita, og skal se nærmere på deres situasjon.
Problemstillingen er formulert som følgende:
“Påvirker nettbutikken til Vita kundestrømmen til deres fysiske butikker?”
Innledningsvis tar vi for oss problemstilling og formålet med analysen, og vi
forklarer sentrale begreper som brukes gjennom oppgaven. Vi vil si litt om hvem
Vita er, hvordan markedet kjeden befinner seg i ser ut og hvem de sentrale
konkurrentene er. Vi har fått muligheten til å gjennomføre et ekspertintervju med
Torkel Johannessen fra hovedkontoret til Vita, som vi presenterer i sin helhet.
Handelsmønsteret har utviklet seg kraftig de siste årene og vi har sett på
utviklingen av e-handelen.
I teoridelen tar vi for oss forbrukeratferd og kundeperspektiv ettersom dette er
veldig sentralt i henhold til problemstillingen vår, som omhandler handlevaner og
påvirkningen digital innovasjon har til kundens valg av salgskanal. Her kartlegger
vi sentrale aspekter som kan være avgjørende i en kjøpsprosess som holdninger,
kundeatferd, lojalitet, tilfredshet, verdi og transaksjonskostnader.
Forskningsdesign og metode omhandler valg av design og kartlegging av
utvalgsrammen. Vi har valgt kvantitativ metode og brukt spørreskjema for å hente
inn data i henhold til problemstillingen. Vi har utformet spørsmål som er svært
sentrale i forhold til vårt tema, og analysert funnene av dataene vi har fått ut i fra
disse. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser en endring i kundestrøm til
fysiske butikker etter at handelsmarkedet ble digitalisert, og at det er flere faktorer
som er sentrale og påvirker dette.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018