Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Vetle Bjerkenes
dc.contributor.authorTrønnes, Bjørn Nygård
dc.date.accessioned2018-11-08T11:56:26Z
dc.date.available2018-11-08T11:56:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571596
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018nb_NO
dc.description.abstractNorske bedrifter bruker store summer på markedsføring og kommunikasjon, spesielt har budsjettene for sponsing økt betraktelig de siste årene. Sponsing som markedsføringsmedium gir muligheter som ikke finnes i annen markedsføring eller reklame. Et eksempel er muligheten til å påvirke uten å virke for påtrengende. Dette er en egenskap mange bedrifter verdsetter, og har ført til en stor vekst for sponsing som fenomen. Likevel kan sponsing – i den form vi kjenner til i dag – betraktes som en nyere form for markedsføring. Til tross for at mange bedrifter anvender sponsing, er vår antakelse at dette skjer med uklare mål og forventninger. Dette var noe vi ville undersøke nærmere i det norske markedet og er derfor formålet med studien. Med andre ord ønsket vi å undersøke sponsing i norske bedrifter med utgangspunkt i problemstillingen: “Hvorfor bruker norske bedrifter sponsing og hvilke forventninger har de til resultatet?” Den teoretiske delen av oppgaven tar utgangspunkt i relevant teori og forskning om sponsing, og er ment som en støtte i forskningsarbeidet. Det har blitt gjennomført en kvalitativ studie, og gjennom dybdeintervjuer med to av Norges største sponsorer har vi søkt å utvikle ny forståelse for sponsing, samt presentere verdifull innsikt. Det kommer frem av studien at norske bedrifter hovedsakelig velger å sponse med mål knyttet til det kommersielle aspektet, og derfor forventer resultater som økt oppmerksomhet, kjennskap, involvering og salg. Samtidig er også intern motivasjon, tilfredshet og stolthet blant de ansatte en hovedårsak. Funn i studien har også indikert bedriftenes utfordringer knyttet til måling av sponsingens effekt, og spesielt effekten den gir atskilt fra annen kommunikasjon. Dette kan virke noe paradoksalt fordi bedriftene investerer store summer i sponsing. Studiet er ment som et bidrag til norske bedrifter. Det er derfor utformet en modell som illustrerer de viktigste funn og som enkelt kan anvendes for å kartlegge motiv, mål og forventninger. Videre håper vi at de presenterte anbefalinger og studiet som helhet blir oppfattet som et bidrag – både til norske bedrifter og sponsing som fagfelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.titleSponsingens rolle som markedsføringsverktøy i norske bedrifternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel