dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje på vegne av
kampanjeorganisasjonen AV-OG-TIL, som arbeider for godt alkovett i det
norske samfunnet. Kampanjens målgruppe er foreldre i alderen 30-39 år, bosatt
i enten Oslo-, Bergen- eller Stavangerregionen. Hensikten med kampanjen er å
påvirke målgruppen til å planlegge i forkant av juletiden om de skal drikke
alkohol, eventuelt hvor mye, i situasjoner med barn til stede. Kampanjens
formål innebærer derfor å engasjere og involvere målgruppen i et tema som
ellers regnes som svært tabubelagt, for å bidra til normalisering av dette.
Innledningsvis legger vi grunnlaget for oppgaven gjennom analyser av
situasjonen, organisasjonen og interessentene. Videre samler vi inn primærdata
ved gjennomføring av kvantitative og kvalitative analyser. I vår kvantitative
undersøkelse samlet vi inn svar fra 284 respondenter innenfor målgruppen, før
vi gjennomførte seks separate kvalitative dybdeintervjuer. Dette ga oss en
dypere innsikt i målgruppens holdninger og synspunkter. I tillegg oppdaget vi
at det eksisterer social bias ved respondentenes selvrapportering, noe vi tar
hensyn til videre i oppgaven og kampanjeplanleggingen. Vi oppsummerer våre
funn fra den formative forskningen i en SWOT-analyse.
Oppgavens strategidel innebærer fire delmål, som ved oppnåelse skal bidra til å
nå kampanjens overordnede hovedmål. Følgende har vi utviklet proaktive
handlings- og kommunikasjonsstrategier, for å engasjere målgruppen gjennom
kampanjen. Deretter redegjør vi for de kreative tiltakene, som innebærer en
kampanjefilm, reklameplakater, et blogginnlegg, samt synlighet via AV-OGTILs
sosiale mediekanaler. Vi har følgende utformet en et media kit med
forslag til ulike kampanjetiltak, som presenteres i slutten av oppgaven. I
taktikkdelen redegjør vi for kampanjens valgte kanaler, som følgende er TV,
sosiale medier, utendørsreklame, brosjyre-utdeling på stands og et
arrangement. Deretter presenterer vi kampanjens budsjett og tidsplan, før vi
avslutningsvis gjennomgår en evalueringsprosess av kampanjens effekter og
resultat. | nb_NO |