dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi valgt å fokusere på temaet motivasjon gjennom
problemstillingen ”Hvordan har endringen til det aktivitetsbaserte
kontorlandskapet påvirket motivasjonen til de ansatte i Orkla Home & Personal
Care?”.
Et aktivitetsbasert kontorlandskap baserer seg på at ingen har faste plasser, og det
oppfordres til at ansatte skal være mobile. I Orkla tilhører de ansatte hver sin
hjemmebase, og det tilrettelegges for bruk av stillerom, multirom og sosial sone.
For å kartlegge om motivasjonen har endret seg etter innføringen av den nye
kontorløsningen, har vi benyttet oss av en kvalitativ metode. Her har vi brukt et
deskriptivt undersøkelsesdesign hvor vi har avholdt 10 individuelle
dybdeintervjuer. Dybdeintervjuene ga oss gode beskrivende svar og mulighet for
drøftelse. Vi har også hatt tilgang på en kvantitativ undersøkelse utført av
selskapet selv. På bakgrunn av denne undersøkelsen og motivasjonsteorier,
utarbeidet vi en intervjuguide som gjorde det lettere å kartlegge de viktigste
komponentene som har en betydning på motivasjon.
Det fremkommer av resultatene våre at motivasjonen har gått opp hos 6/10
ansatte, gått ned hos 2/10 ansatte og er nøytral hos 2/10 ansatte. Vi kom frem til at
sosial sone, samarbeid og muligheten for å regulere støy har hatt en positiv effekt
på motivasjonen. Teamfølelse, rot i fellesområdene og tekniske løsninger var
derimot det som virket demotiverende for de ansatte. Disse funnene gjorde det
mulig for oss å utarbeide ulike tiltak som vi mener vil bedre den aktivitetsbaserte
kontorløsningen til Orkla Home & Personal Care, og ytterligere øke motivasjonen
til de ansatte. | nb_NO |