Hvordan håndteres utviklingen av markedsføring og salg på nett?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466584Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven i Salgsledelse og personlig salg, har jeg tatt for meg
utviklingen som skjer i markedsføring og salgsorganisasjonen i dag, hvor fysiske
butikker og markedsføring gjennom tradisjonelle kanaler er sterkt preget av
konkurranse fra nett og sosiale medier. Formålet med oppgaven er å analysere
hvor denne utviklingen vil føre og hvilke konsekvenser dette kan ha for selgere,
markedsførere og forbrukere.
Jeg har ut fra problemstillingen min skrevet en kvalitativ oppgave som skal legge
det akademiske grunnlaget for løsningen av problemstillingen. Jeg har benyttet
meg av både nettbaserte kilder for å finne relevante artikler på emnet, i tillegg til
andre litterære kilder. Oppgaven er skrevet med en rød tråd innen salg og
markedsføring, med relevante elementer som bruken av influencere og netthandel.
Det har ikke vært så lett å finne god forskning som underbygger alle temaene i
denne oppgaven, og jeg har derfor valgt å benytte en del utsagn og meninger fra
forskjellige forfattere for å vise hvordan denne problemstillingen blir omdiskutert
i samfunnet i dag.
Videre er oppgavens metodiske del, som beskriver hvilke metoder som ble brukt
for å gjennomføre forskningen. Fokusgrupper ble her valgt for å få en dypere
forståelse av forbrukernes ønsker og behov, da det er dette de moderne selgere må
ta hensyn til og utvikle seg etter. Det ble gjennomført to fokusgrupper, en med
fem respondenter og en med seks respondenter. Ved hjelp av disse respondentenes
svar og diskusjoner om de ulike temaene, kom jeg fram til hvordan de ønsker og
tror at fremtidens salg skal se ut. I tillegg fikk jeg et innblikk i hvordan deres
handelsmønster er i dag, hva som blir prioritert og hva som påvirker dem når de
skal handle.I analysedelen av oppgaven har jeg analysert svarene jeg fikk i
fokusgruppeintervjuene, og satt dette opp mot relevant teori fra del 2. For å styrke
svarene har jeg foretatt en drøfting av oppgavens reliabilitet og validitet.
I siste del av oppgaven kommer konklusjonen, og en vurdering av hvordan denne
utviklingen kan påvirke de involverte. Her er det også anbefalinger til hvilke
endringer og hensyn selgere bør foreta seg for å holde tritt med utviklingen og
forbrukerne, og for å opprettholde sin plass i markedet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017