Show simple item record

dc.contributor.authorBredesen, Katrine
dc.date.accessioned2017-11-15T12:33:40Z
dc.date.available2017-11-15T12:33:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466449
dc.descriptionBacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om Norsk Tipping og deres bruk av sponsing. Sponsing går ut på at en bedrift bidrar med økonomiske ytelser til et objekt, som i gjengjeld bidrar med overføring av assosiasjoner tilbake til sponsoren. Norsk Tipping har et monopol på det norske spillmarkedet, og har dermed strenge retningslinjer å følge når det kommer til markedsføring, blant annet at må det ikke finne sted i større grad enn nødvendig. Norsk Tipping benytter seg av sponsing for å fremheve deres samfunnsoppdrag og inngår sponsorater med objekter de ønsker å gjenspeile sine verdier med. Med bakgrunn av dette er problemstillingen som følger: ”I hvilken grad oppfatter og påvirkes forbrukere av Norsk Tipping sin bruk av sponsing som en form for markedsføring? Og videre, hvordan påvirker dette Norsk Tipping?” For å finne svar på denne problemstillingen er det gjennomført en web-basert spørreundersøkelse. Det man ser ved spørreundersøkelsen er at det foreligger en høy validitet og en lav reliabilitet. Likevel fremkommer det ulike funn fra analysen av undersøkelsen som gir svar på problemstillingen. Generelt har forbrukere et godt inntrykk av Norsk Tipping, Grasrotandelen, bruk av sponsing som en form for markedsføring, Norges Fotballforbund og sponsoratene. Likevel ser man en tendens til at mange velger å være ”nøytrale” til mange av spørsmålene generelt i undersøkelsen, som sier noe om at de ikke ønsker å ta stilling til det eller at de ikke har en spesifikk mening om det som blir undersøkt. Ved sponsoratet som blir brukt som eksempel i undersøkelsen ser man også en god holdning til sponsoratet, og at en omdømmekrise hos sponsorobjektet vil påvirke sponsoren i svært liten grad. I konklusjonen av analysen kommer det frem at forbrukere har en god holdning til Norsk Tipping og til at de benytter seg av sponsing som en form av markedsføring. Dette påvirker både forbrukerne og Norsk Tipping i positiv retning. Avslutningsvis i oppgaven er det utarbeidet tre strategiske anbefalinger til Norsk Tipping som gjelder mer fokus på kultursponsoratene, fortsette å bygge tillit og troverdighet til forbrukerne og fortsette samarbeidet med Norges Fotballforbund.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmerkevarestrateginb_NO
dc.titleBacheloroppgave i Merkevarestrateginb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record