Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNeverdal, Ørjan
dc.date.accessioned2017-11-13T12:49:35Z
dc.date.available2017-11-13T12:49:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465830
dc.descriptionExecutive Master of Management i Sikkerhetsledelse og kulturforståelse fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractSjøforsvaret er en organisasjon som daglig gjennomfører risikofylte operasjoner for å kunne fungere i en krigssituasjon. De benytter avansert teknologi i samspill med mennesker og er avhengige av en robust og pålitelig organisasjon. Små avvik kan være en indikasjon på at større hendelser er i ferd med å utvikle seg. Kompleks integrasjon mellom enheter og personell gjør systemet uoversiktlig. Organisasjonens evne til å fange opp og håndtere avvik har betydning for om svikt kan identifiseres før det inntreffer. Masteroppgavens problemstilling omhandler i hvilken grad organisatoriske faktorer kan ha medført grunnberøringer med Hauk-klasse MTB. Temaet berører forholdet mellom latente feil i organisasjonen, organisatorisk kontekst, risikoprofil, menneskelig svikt og kompleksitet i oppgaver om bord på disse fartøyene. Reasons perspektiv på menneskelige feil i organisasjoner er benyttet for å belyse latente og aktive feil. Normal Accident - teorien er benyttet for å belyse utfordringer med kompleksitet, High Reliability teorien er benyttet for å belyse måter å håndtere kompleksitet på. Undersøkelsen er gjennomført som et kvalitativt casestudie, hvor metodisk triangulering og flere teoretiske vinklinger er tatt i bruk. En dokumentanalyse er gjennomført for å forstå sammenhenger og grunnlag for avvik. Videre er informantintervjuer gjennomført for å belyse forhold som dokumentstudiet indikerer, men ikke gir en god forklaring på. Funn i studien tilsier at Sjøforsvarets erfaringshåndteringssystem har mangler som gjør det vanskelig å fange opp bakenforliggende og organisatoriske forhold som påvirker svikt. Risikoen som MTBene tok var dels ønsket og dels problematisk for Sjøforsvaret. Det er identifisert en manglende kalibrering i forholdet til risiko i Sjøforsvaret som organisasjon. Det var for liten robusthet i broorganisasjonen om bord. Dette har påvirket evnen til å opprettholde situasjonsforståelsen og identifisere avvik som kunne føre til svikt. Funnene kan ha generaliserende effekt i forhold til de fartøystypene som seiler i dag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectkulturforståelsenb_NO
dc.title«Å feile er menneskelig, å skylde på andre er politikk», - Ivar Wallensteen - : Grunnberøring i organisatorisk kontekstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel