Show simple item record

dc.contributor.authorHøistad, Linda Tuften
dc.date.accessioned2017-11-09T11:51:54Z
dc.date.available2017-11-09T11:51:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465218
dc.descriptionExecutive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractI denne studien undersøkes det i hvilken grad skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter. Problemstillingen belyses ved å gjennomføre et randomisert eksperiment med to fiktive bedrifters facebooksider. Resultatene fra hypotesetestingen gir sterke indikasjoner på at skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter negativt (N=746). Ser man på de to bedriftene samlet påvirker skrivefeil opplevd førsteinntrykk, pålitelighet og profesjonalitet negativt, mens det er ingen statistisk signifikante funn på at skrivefeil påvirker indikatorene vennlig, kompetent, troverdig og handlingsintensjon. Videre viser resultatene en interaksjonseffekt mellom skrivefeil og type bedrift. Skrivefeil i antatt viktige bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter mer negativt enn antatt uviktige bedrifter på indikatorene førsteinntrykk, pålitelig, profesjonell, kompetent, troverdig og handlingsintensjon. Det er kun på opplevd vennlighet det ikke er statistisk signifikant sammenheng. Resultatene viser ingen statistisk signifikante funn på at de demokratiske faktorene kjønn, alder og utdannelse modererer effekten av skrivefeil, noe som tyder på at effekten gjelder på tvers av disse faktorene. Ikke bare kan funnene i denne studien være til nytte for bedrifter som er opptatt av hvordan de oppfattes, og hvilket førsteinntrykk folk får av dem, men de kan også være relevante i forsknings- og undervisningssammenheng. Praktiske implikasjoner drøftes og videre forskning blir foreslått.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlederrollennb_NO
dc.subjectmaktnb_NO
dc.subjectpåvirkningnb_NO
dc.title"Æresånøyea?" En studie av hvordan skrivefeil påvirker folks førsteinntrykk av bedrifter på Facebook.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record