Show simple item record

dc.contributor.authorHagen, Morgan
dc.date.accessioned2017-11-09T11:39:02Z
dc.date.available2017-11-09T11:39:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465203
dc.descriptionExecutive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractI denne studien har det blitt undersøkt om valg av klær påvirker førsteinntrykket av hvor lederaktig en person blir oppfattet. Studien ble gjennomført som et felteksperiment med 210 deltagere fra infrastrukturforvalteren Bane NOR SF. Det ble sendt ut en undersøkelse som kom i tre ulike varianter, hvor det eneste som var forskjellige var klærne kandidaten hadde på seg. Basert på CV med bilde og en kort innledende tekst skulle deltakerne svare på spørsmål om i hvilke grad de oppfattet kandidaten til å være ledertype, kompetent, strukturert, pålitelig, passer inn i bedriften og om han burde gå videre til intervju. Det ble ikke funnet støtte for at valg av klesdrakt påvirker vurderingene av kandidatens egnethet som leder. Det ble funnet delvis støtte for at ingeniører vurderer en person med typisk ingeniørklesstil som mer egnet til lederstilling enn personer som ikke er ingeniører. Ingeniørene vurderte i snitt kandidaten kledd i typisk ingeniørstilen mer positivt på faktoren strukturert sammenliknet med hva ikke-ingeniører gjorde. Det ble også utført tilleggsanalyser som fant signifikant direkteeffekt av kjønn på vurderingen av kompetent. Menn vurderte alle klesplaggene i snitt mer positivt enn hva kvinner gjorde. Videre ble det funnet direkteeffekt av leder og ikke-leder på vurdering av kandidaten som strukturert og om han burde gå videre til intervju. Ledere vurderte kandidaten i snitt mer positivt for strukturert og for at han burde gå videre til intervju enn hva ikke-ledere gjorde. Til slutt ble det funnet direkteeffekt av alder på vurdering av hvor strukturert de oppfattet kandidaten til å være. Aldersgruppen 30-39 år vurderte i snitt kandidaten signifikant mer positivt for strukturert enn hva aldersgruppen 20-29 år gjorde.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlederrollennb_NO
dc.subjectmaktnb_NO
dc.subjectpåvirkningnb_NO
dc.titleKledd for suksess? Kan valg av klær påvirke førsteinntrykket av hvor lederaktig man er?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record