dc.description.abstract | Det å gjennomføre et endringsprosjekt er en vanskelig oppgave. Under et slikt
prosjekt er det mange faktorer som må korreleres. Dette er avgjørende for suksess.
Vår oppgave handler om hvilken strategi en kan benytte seg av i et
endringsprosjekt. Vi har med dette sett på prosjektet G-Max Lade, avviklet høsten
2014. Gjennom oppgaven har vi sett på hvordan samspillet mellom ledelsen og de
ansatte har vært og hvilke effekter de forskjellige tiltakene har hatt. For å besvare
oppgaven, stilte vi oss denne avgrensede problemstillingen:
“Hvilken endringsstrategi har G-Max benyttet seg av og hvordan ble den
anvendt?”
Som modell har vi definert vårt eget oppsett for å strukturere oppgaven. Dette
med bakgrunn for vår valgte teori innenfor endringsstrategi.
Med denne oppgaven har vi hatt som mål å skrive en konkret og utdypende
analyse av hvordan man kan benytte endringsstrategiene og anvende disse på en
effektiv måte. Vi har benyttet oss av en kvalitativ analyse hvor vi gjennomførte
åtte dybdeintervjuer av de ulike ansatte hos G-Max Lade. Vi lagde en
intervjuguide som vi benyttet i samtlige intervjuer. I de to gruppene vi intervjuet,
ansatte og ledelsen, så vi i etterkant at en noe differensiert intervjuguide kunne gitt
oss mer nøyaktige svar. Vi har også funnet relevant teori, hvor blant annet vår
hovedbok skrevet av Dag Ingvar Jacobsen (2012), med hans teori om Strategi E
(økonomisk) og Strategi O (organisatorisk). Her har vi også supplert med annen
teori der vi har sett det relevant.
Etter drøftelsen av vår sekundær- og primærdata har vi funnet at prosjektet var
basert på økonomisk vinning for toppledelsen. Det har blitt gitt minimalt fokus på
menneskene i bedriften og maksimalt fokus på økonomien. I motsetning tilt
tidligere, da det var maksimalt fokus på de ansatte og kundene. Dette kan vi se
spesielt godt ut i fra de ansattes respons på intervjuene, samt at teorien er med på å
bekrefte dette. | nb_NO |