• Lederorientering og rollestress sin prediksjon av jobbtilhørighet i et utvalg av norske topp- og mellomledere. 

      Buodd, Magnus (Bachelor thesis, 2020)
      This study examines in which way the different factors of leader status, leader orientation and role stress affect organizational commitment. The study uses the AFF leader survey from 2011, which had 2910 responders from ...
    • Leverandørklassifisering for utvikling av leverandørstrategier med mulighet for en reduksjon av leverandørbasen 

      Engen, Mikhail; Patel, Chandni; Halsbog, Benny Andre (Bachelor thesis, 2018)
      Denne oppgaven er en forundersøkelse som skal bidra til et fremtidig prosjekt ved Lantmännen Unibake Norge, hvor en reduksjon av leverandørbasen skal implementeres. Formålet med undersøkelsen er å få oversikt over ...
    • Likestillingsparadokset - økt velferd og påvirkningen på kjønnsroller i det norske arbeidsmarkedet. 

      Kirkaune, Marius; Langli, Håkon (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har vi tatt for oss forholdet mellom kvinner og menn i arbeidsmarkedet i Norge i lys av økonomisk utvikling i nyere tid. Vi ser på utvikling av forskjellige aspekter ved likestillingsparadokset, i ...
    • Linjelederens nye hverdag 

      Sande-Ottersen, Ulf Sigmund (Bachelor thesis, 2018)
      Temaet for denne studien er HR-transformasjonen i Forsvaret og hvordan den har påvirket linjelederes hverdag ved Luftforsvarets skolesenter. Målet med oppgaven er å beskrive de krav som stilles i rollen, den kontrollen ...
    • lnnehar terminkurven prediktive egenskaper 

      Aril, Paul Sunny (Bachelor thesis, 2022)
      I september 2019, poster nyhetsbyrået Vox denne korte videosnutten på YouTube. Her omtaler de fenomenet «inverted yield curve», på norsk; en fallende terminkurve. Terminkurven er betegnelsen på rentenes terminkurve basert ...
    • Lojal, eller bare rabattgal? 

      Solheim, Lene; Nagy, Emilie; Johannessen, Regine (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgaven vår tar for seg sammenhengen mellom lojalitet og lojalitetsprogram i dagligvarebransjen. Vi synes det er spennende å se hvordan lojalitetsprogram har utviklet seg den senere tiden og i hvilken grad det påvirker ...
    • Lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen; hvorfor vil enkelte kunder ikke være medlem? 

      Pettersen, Maren Lie (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på lojalitetsprogrammer i dagligvarebransjen. Jeg ønsket å finne ut hvorfor kunder ikke ønsker å bli medlem av lojalitetsprogrammer. Formålet med oppgaven var å kunne se ...
    • Luksusmerkevarer 

      Arnestad, Marie; Øversjøen, Mia (Bachelor thesis, 2020)
      Luksuriøse merkevarer skiller seg betydelig fra andre merkevarer i markedet. Det er et interessant faktum å forske på hvorfor etterspørselen etter disse merkevarene er så høy. Vi ønsket å se på hvilke elementer forbrukerne ...
    • Lydens rolle på TikTok 

      Prestegård, Henriette Styve; Schjærven, Emilie Heen; Omsted, Carl Georg Holland (Bachelor thesis, 2023)
      Dette studiet er utarbeidet ved Handelshøyskolen BI Bergen våren 2023, og baserer seg på temaet lyd og lydeffekter på den sosiale medier plattformen TikTok. Formålet med denne oppgaven er å øke forståelsen av lydens ...
    • Lykkelig som liten, hvordan kommunisere som store? 

      Olsen, Amanda; Pettersen, Fride (Bachelor thesis, 2014-09-11)
      Lykkelig som liten AS er en Trondheimsbasert småbedrift. Bedriften fokuserer på mor- og barn segmentet, og deres produkter er basert på økologiske og naturlige ingredienser. Gjennom denne bacheloroppgaven ved BI Trondheim ...
    • Læring gjennom erfaringsoverføring - metoder for effektiv gjennomføring av prosjekter 

      Høiland, Louise (Bachelor thesis, 2021)
      Metoder for læring og erfaringsoverføring har en tendens til å bli nedprioritert i prosjektarbeid. Flere prosjektorganisasjoner ser ikke nytteverdien i slike metoder, og det blir dermed ikke tilrettelagt ressurser til å ...
    • Læring og erfaringsoverføring Stavernfestivalen 

      Pham, Tuyet Thuy Vo; Nguyen, Frank (Bachelor thesis, 2017)
      Temaet for denne bacheloroppgaven har vært å se på hvilke grad læring og erfaring overføres fra ett prosjekt til det neste. Som følge av dette har vi begrenset tema ned til en konkret problemstilling ”Hvordan har ...
    • Lønnsomhetsanalyse for Solid Entreprenør AS 

      Eilertsen, Sindre; Vedvik, Eskil Sundklakk (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven har vi tatt for oss en lønnsomhetsanalyse. Solid Entreprenør ønsket at vi skulle gjennomføre en utredning hvor vi så på en mulig overgang fra å investere i eget PC-utstyr til å lease med eller uten ...
    • Lønnsomhetsberegninger av "Maudal fornyelsen" 

      Francisxavier, Piriiyanth; Antonsen, Erika Delgado; Strand, Nora (Bachelor thesis, 2018)
      Maudal kraftverk er et 90 år gammelt kraftverk som Lyse Produksjon vil fornye. Tidligere har Lyse analysert hvor mye det koster å bygge ut et helt nytt kraftverk og har konkludert at dette ikke vil være en forsvarlig ...
    • Maarud Prosjektgull 

      Pedersen, Håvard Brudevoll; Dreierstad, Solfrid; Nisky, Pia Haugerud (Bachelor thesis, 2020)
      Fører 80 års erfaring med prosjektarbeid automatisk til en høy grad av prosjektmodenhet? Vi har gjennom vår prosjektoppgave forsket på prosjektmodenheten i Maarud. Dette har vi gjort ved hjelp av vår hovedmodell «Project ...
    • Maritime fremdriftssystemer 

      Gaasland, Ida Elisabeth Uberg (Bachelor thesis, 2021)
      Ferge- og hurtigbåtsegmentet har det største utslippsreduksjonspotensialet innen skipssegmentene (KLD, 2020, s. 135), og i 2020 kom regjeringen med et krav om at alle nye fergeanbud skal forutsette lav- eller nullutslipp ...
    • Markedsanalyse og verdivurdering av Nordic Semiconductor 

      Pünther, Matias; Sørensen, Siri (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Denne bacheloroppgaven i økonomi og administrasjon er skrevet som en avslutning på vårt tre-årige studie ved BI Trondheim. Oppgavens tema er verdsettelse, hvor vi har valg å foreta en verdivurdering av teknologiselskapet ...
    • Markedsføring av alternativ behandling i Norge: Kjenner aktørene regelverket godt nok? 

      Leknes, Andreas Stien (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven ser jeg på i hvilken grad alternative behandlere i Norge er kjent med gjeldende lover og regelverk som omhandler markedsføring av sine behandlingstilbud til kunder. Oppgaven skal bidra til å gi ...
    • Markedsføring på forbrukerens premisser? 

      Braastad, Marianne (Bachelor thesis, 2017)
      Temaet i forestående Bacheloroppgave i merkevarestrategi er native advertising. Hovedformålet med oppgaven er å avdekke hvordan forbrukeres erfaring knyttet til native advertising påvirker deres forutsetning for å ...
    • Mathallen 

      Korsrud, Ingrid; Solberg, Christoffer; Hansen, Thomas Aleksander (Bachelor thesis, 2017)
      Bacheloroppgaven i markedsføring følger ITMRD strukturen, og tar for seg innledning, teori, metode, resultat og drøftelse av funn. Oppgaven omhandler forbrukeratferd i restaurantbransjen, og for å få en bedre innsikt i ...