• Effekten av bodskapsappellar og slagord ved sponsa annonsering på Instagram 

      Engeland, Jenny Samuline Vingen (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgåva tek føre seg bruken av bodskapsappellar og slagord ved sponsa annonsar på Instagram. Bakgrunnen for temaet ligg i ein interesse vedrørande merkevarebygging og retorikk i sosiale medium. Over tidene har ein sett ein ...
    • Effekten av TikTok-anbefalinger på forbrukernes kjøpsintensjon: En studie om faktorer og kjønnsforskjeller 

      Størdal, Amalie Stokken; Skagen, Anna Eline Flø (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med fordypning i digital markedsføring og baserer seg på den stadige endringen i markedsføring på sosiale medier hvor produktanbefalinger på plattformen TikTok er en økende ...
    • Eit innblikk i forbrukaråtferda «Behovet til de som trenger hjelp trumfer alt, alltid» Eit kvantitativ studie om forbrukaråtferd og Røde Kors 

      Haug, Sondre Hunshammer (Bachelor thesis, 2020)
      Veldedigheitsorganiasjonen Røde Kors er representativ over heile verda og jobbar med alt frå brann i Australia til krig i Syria. For at Røde Kors skal kunne fungere er dei avhengige av økonomisk støtte frå forbrukaren ...
    • En studie om bruken av popkultur i brand posts på Instagram og dens påvirkning på engasjement 

      de, Decker Godiva Røsber; Pedersen, Victoria Christine Wyssenbach (Bachelor thesis, 2023)
      Merkevarer bruker sosiale medier som et virkemiddel for markedsføring, men også for å bygge relasjoner til sine kunder. Det er ulike faktorer i brand posts som bidrar til å skape engasjement, inkludert popkultur. Denne ...
    • Et dult for en sunnere hverdag 

      Blokkum, Katrine Haugen; Larssen, Line Bjerkset; Engh, Maren Valheim (Bachelor thesis, 2019)
      Kan utvalgte dult få kunder som handler matvarer på nett til å ende opp med en sunnere handlekurv? I denne oppgaven har vi gjennomført et eksperiment i nettbutikken til Meny for å finne svar på akkurat dette. Med ...
    • Forbrukeres holdning til lagring av personopplysninger på nett 

      Andersen, Mari Dahl; Okkenhaug, Karianne Garmager (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse består av en innledning, teori, analyse, metode, diskusjon og konklusjon. Hovedfokuset i oppgaven har vært finne faktorer som bidrar til privatpersoners atferds- og ...
    • Forbrukeres motivasjon til å følge merker på Instagram, og betydningen av selvbilde 

      Dalen, Anne Bjerke; Jørgensen, Line Skolt (Bachelor thesis, 2019)
      Bedrifter og merkevarers tilstedeværelse på sosiale medier blir stadig viktigere i dagens konkurransesituasjon. Instagram er i dag blant de mest populære sosiale mediene med svært mange aktive brukere. Plattformens ...
    • Forbrukervaner ved skokjøp 

      Solberg, Aleksander; Nilsen, Rebecca Stokdal; Johansen, Stine Ophaug (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse omhandler forbrukeres atferdsmønstre i henhold til skokjøp. Den følger IMTRoD strukturen og inneholder innledning, teori, metode, resultat og drøftelse. For å få et ...
    • Fra statoil til equinor: midtlivskrise eller genistrek? 

      Elisenberg, Jørgen; Versland, Anders Mariano Homme; Fredriksen, David Mathias (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven innen markedsføring benytter ITMRD-strukturen, og tar for seg punktene innledning, teori, metode, resultat og diskusjon. Oppgaven omhandler merkevarebygging, da mer spesifikt Statoil sin rebrandingprosess ...
    • Fremtidens kundeservice på norske kjøpesentre 

      Høvik, Amalie Høvik (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven innen markedsføringsledelse tar for seg revitalisering av norske kjøpesentre, og hvordan skape tilfredshet blant disse. Jeg ønsker derfor å kartlegge hvilke faktorer som er viktige for at et ...
    • Gamification 

      Alvestad, Henrik Jakobsen; Arntzen, Lisa Pahr (Bachelor thesis, 2023)
      I denne studien ønsker vi å bidra til den eksisterende forskningen på gamification innen digital markedsføring, samtidig som vi vil gi praktiske innsikter og anbefalinger for markedsførere som ønsker å optimalisere ...
    • The Green Shift and Consumer Behaviour 

      Sterri, Rebecka Viktoria (Bachelor thesis, 2020)
      The increased attention to the word ‘green’ has not only caused a shift in consumers behavior but has rippled its way into the business world as well. This can not only be seen in new marketing messages, from many world ...
    • Grønn markedsføring, eller grønnvasking? 

      Nordstad, Stine Synnøve Kristensen (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven har blitt utarbeidet med hensikt å belyse fenomenet grønnvasking. Jeg har intervjuet fire faglig dyktige representanter fra næringslivet, som har bidratt med å belyse oppgavens hovedtemaer: bærekraft, ...
    • Grønnvasking i Fast Fashion-industrien 

      Norland, Julie (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven er utarbeidet for å belyse forbrukeres holdninger til grønnvasking i Fast Fashion-industrien, samt undersøke hvordan deres holdninger påvirker atferd, og hvilken effekt dette vil ha for Fast Fashion-bedr ...
    • Handleopplevelsens rolle innen handel i fysisk butikk versus nettbutikk i klesbransjen. 

      Haugen, Marlen Hylseng (Bachelor thesis, 2017)
      I dagens marked er klesbransjen preget av svært tett konkurranse, både fra aktører som opererer med fysiske butikker, nettbutikker og multikanaler. Det har i løpet av de siste årene oppstått flere nye konsepter som ...
    • Håndtering av negative kommentarer i sosiale medier 

      Lamberg, Henriette Garbo; Kolltveit, Synneva Heggholmen (Bachelor thesis, 2018)
      Sosiale medier har i dagens samfunn blitt mer integrert i bedrifters hverdag, og er en mye viktigere del av kommunikasjonen mellom bedrift og forbruker. Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan bedrifter responderer ...
    • Hermès «Hvilke faktorer bidrar til at forbrukere oppfatter Birkin-vesker som eliten av luksusvesker, og hva er motivasjonen bak denne type kjøp?» 

      Mossige, Thea Cesilie Nygård; Gudmundsen, Thea Fjeld (Bachelor thesis, 2023)
      Etterspørselen etter Birkin-vesken til Hermès er et interessant fenomen. Vesken har blitt til en av de mest ettertraktede luksusveskene på markedet i dagens samfunn. Kvinner over hele verden har et sterkt ønske om å eie ...
    • Hva kan driver forbruker til å ta i bruk kompensasjonsordninger? 

      Vedvik, Pia Cornelia; Andreassen, Marte Slørdahl; Evensen, Andrea Melsom (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven har som mål å utforske forbrukernes forhold til teknologi, og deres motivasjon til å ta i bruk kompensasjonsordninger for deling av personlige data. Problemstillingen er: Hvordan påvirker forbrukernes ...
    • Hva kan Rambøll gjøre for å tilrettelegge for et lønnsomt CRM-system? 

      Vatne, Martine (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Rambøll er Nordens ledende konsulent- og rådgivningsfirma innen bygg, arkitektur, energi, miljø, olje og gass samt også management consulting. Virksomheten innehar et stort faglig spekter, og er derfor å anse som en ...
    • Hvilke effekt har involvering og opplevde negative assosiasjoner ved miljøvennlige rengjøringsartikler på kundeatferd? 

      Karlsson, Sofie Berg (Bachelor thesis, 2023)
      Som et resultat av økende fokus på bærekraft stiller forbrukere flere krav, og bedrifter tar frivillig eller ufrivillig mer ansvar. De positive fordelene med å implementere bærekraft er ofte mange og blir stort sett ...