dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven handler om samlokaliseringsprosjektet Østre Rosten 8,
der de to bilfirmaene Motor-Trade og Prøven Bil har flyttet inn under samme tak.
Dette prosjektet er unikt i norsk sammenheng i følge interessentene. I oppgaven
har vi sett på prosjektets livsløpsmodell av Rolstadås et al. (2014), for å belyse
vårt tema prosjektgjennomføring. Det ble valgt å skrive om prosjektets
livsløpsmodell, da den er basert på moderne tenkning innenfor prosjektledelse, der
beslutninger blir tatt ut fra hele prosjektets livsløp som også inkluderer driftsfasen.
Vi endte opp med følgende problemstilling: ”Hvordan ble
samlokaliseringsprosjektet til Motor-Trade og Prøven Bil gjennomført i forhold til
prosjektets livsløpsmodell?”.
Primær data til oppgaven ble frembrakt gjennom intervjuer med prosjekteiere og
prosjektledere. Teorien til Rolstadås et al. (2014) er satt opp mot andre teoretikere
innenfor prosjektledelsesfaget. Datamaterialet, drøftinger og konklusjon skal
sammen med teorien kunne belyse gjennomføringen av
samlokaliseringsprosjektet.
I sonderingsstadiet ble prosjektleder utnevnt etter at styret i Motor-Trade fattet en
beslutning om å flytte virksomheten fra Nardo. Kostnadsrammene i prosjektet ble
basert på hva Motor-Trade og Prøven Bil var villige til å betale i husleie. En av
grunnene til prosjektets suksess var at endringsordrene var ubetydelige gjennom
hele prosjektet. Prosjektet ble levert på dagen, med 2% budsjettavvik og til avtalt
kvalitet. Det har også vært et gjennomgående fokus fra prosjektleder på
planlegging og drift i hele prosjektets livsløpsmodell. Siden bilanlegget kun har
vært i drift i underkant av et år, har interessentene enda ikke sett det fulle
resultatet av samlokaliseringen enda. Det konkluderes med at
samlokaliseringsprosjektet var vellykket, og ble gjennomført i tråd med
prosjektets livsløpsmodell. | nb_NO |