dc.contributor.author | Hanseth, Martin | |
dc.contributor.author | Norheim, Erlend Markus Hansen | |
dc.date.accessioned | 2017-02-01T15:27:50Z | |
dc.date.available | 2017-02-01T15:27:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2429201 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Den 14. September 2015 var det kommunestyre- og fylkestingvalg i Norge. Etter
valget gikk Miljøpartiet De Grønne inn i byrådet (MDG). MDG er et parti som
ønsker en grønnere by og et av forslagene var derfor et bilfritt Oslo sentrum innen
2019. Denne bacheloroppgaven utarbeider mulige løsninger for å etablere et
bilfritt Oslo sentrum 2019. Hovedpoenget bak å skape et bilfritt Oslo sentrum er å
redusere utslippsnivået ettersom utslippene allerede overskrider EUs
grenseverdier for hva som er et akseptabelt nivå.
Vi presenterer hva et bilfritt sentrum innebærer og ser mot Nürnberg som en
av ”drømmebyene” ettersom det har vært bilfritt i flere år. I tillegg vil vi se mot
andre byer som har gjennomført tiltak for å redusere klimagassutslippene. I
februar 2016 vedtok byrådet i Oslo en klimastrategi ved navn ”klimakutt 2020”.
Vi finner det derfor nødvendig å presentere hva et ”bilfritt sentrum” egentlig
betyr. Det som imidlertid er sikkert er at et bilfritt sentrum vil kreve nye løsninger
for varetransportører og varemottakere. Derfor var det naturlig å undersøke
hvordan kundene og transportnæringen kan tilpasse seg for å løse utfordringene i
et bilfritt Oslo sentrum.
Innenfor ring 1 er det svært mange leveringer per dag og med et bilfritt Oslo
sentrum vil det måtte tilrettelegges for at effektiviteten i vareleveringene kan
opprettholdes. Derfor vil det bli belyst hvor omfattende vareleveringen i Oslo er i
dag. Med så høy etterspørsel etter varer som det er idag viser oppgaven til tre
mulige løsninger for et bilfritt sentrum. De mulige løsningene som blir studert i
oppgaven er konsolideringssenter, ulike former for miljøvennlig kjøretøy og
nattkjøring. Vi har så utformet underspørsmål til hvert av tiltakene som skal
hjelpe til å besvare problemstilingen. For å besvare spørsmålene har vi av metode
valgt en litteraturstudie for å se effekten av tidligere gjennomførte tiltak av å
redusere klimagassutslipp basert på resultater fra andre byer. Den viktigste
litteraturen, som vår oppgave bygger på, er så presentert i en litteraturmatrise.
Videre er det benyttet kvantitativ data for å beregne omfanget av vareleveringer i
Oslo sentrum. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | nb_NO |
dc.subject | logistikkledelse | nb_NO |
dc.subject | supply chain management | nb_NO |
dc.title | Bilfritt Oslo sentrum 2019 | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |