• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkevarebygging av kunstmuseer

Fosse, Maria Ingeborg Bagge; Stageboe, Monika; Haga, Ellen Marie Rødland
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016020.pdf (1.204Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429198
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Følgende er en bacheloroppgave i kulturledelse, en avsluttende oppgave i utdannelse

på Handelshøyskolen BI, bachelor i Kultur og ledelse 2013-2016.

Det er mye som kan tyde på at kunstmuseer i Norge de siste årene har tatt i bruk

merkevarebygging i en større utstrekning enn før. Tradisjonell merkevarebygging

har tidligere vært et fag rettet mot det kommersielle markedet, og har derfor kanskje

blitt opplevd som uforenelig med kunstmuseers verdisfære. I de senere år har

kunstmuseene forstått viktigheten av interaksjon med sitt publikum, og den

konvensjonelle rollen med museets objektbaserte fokus er endret. Gjennom dette

studiet ønskes det en dypere forståelse for fenomenet merkevarebygging av

kunstmuseer, og samtidig et innblikk i hvordan museene i dag bruker dette som et

verktøy.

Studiet er inndelt i fem kapitler. Innledningsvis i kapittel 1 gjøres en

situasjonsanalyse som videre bunner ut i følgende problemstilling: Hvordan bruker

kunstmuseene merkevarebygging for å posisjonere seg i kunst- og kulturbransjen?

Videre i dette kapittelet følger en beskrivelse av studiets formål,

undersøkelsesspørsmål, avgrensning og presisering, disposisjon samt en avklaring

av viktige begreper. Studiets andre kapittel setter den teoretiske rammen. Her

presenteres ulike teorier og innfallsvinkler som er relevante for de videre

undersøkelsene. I kapittel 3 beskrives valg av forskningsdesign- og metode.

Undersøkelsene har både hatt en kvalitativ og en kvantitativ tilnærming, og gangen i

disse presenteres her. Drøfting av fem hovedfunn, sett i lys av teoretisk ramme,

gjøres i kapittel 4. Avslutningsvis følger en oppsummering i kapittel 5. Her

konkretiseres studiets funn og drøfting opp mot problemstilling og formål.

Studiet bygger på dybdeintervjuer med Gitte Skilbred ved Munchmuseet, Astrid

Dalaker ved Nasjonalmuseet og Nina Magnus ved Astrup Fearnley Museet. Videre

er det gjennomført en spørreundersøkelse på kunst- og kulturpublikum bosatt i Oslo og Akershus. Studiet bygger også på innhentet teori og litteratur rundt tematikken,

samt andre skriftlige og muntlige kilder.

Tusen takk til veileder Sigrid Røyseng ved Handelshøyskolen BI for gode råd og

anbefalinger på veien. Vi vil også takke våre informanter som stilte opp til

dybdeintervjuer, og også respondentene som besvarte vår spørreundersøkelse.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit