dc.description.abstract | Rapporten drøfter og beregner de samfunnsøkonomiske virkningene av en fergefri
veiforbindelse E-39 fra Stavanger til Bergen. Det er to strekninger med to nye
forbindelsespunkter som blir gjenstand for analyse. Den første strekningen er Stavanger-
Haugesund, der nåværende ferge over Boknafjorden erstattes av tunnelforbindelse. Den andre
strekningen er Stord-Bergen der fergen over Bjørnefjorden erstattes med broforbindelse.
De nye forbindelsene evalueres hver for seg i et konsistent kost-nytte rammeverk. I analysen
inkluderer vi både de direkte nytte- og kostnadseffektene, som tidsbesparelser og
investeringskostnader, samtidig som vi inkluderer avledete virkninger forbundet med at økt
integrasjon tenderer til å øke produktiviteten i markedene. Det viktige nye bidraget i vår
analyse er analysen av agglomerasjonsgevinstene forbundet med økt integrasjon av markeder.
Når det gjelder de direkte nytte- og kostnadsvirkningene benytter vi etablert metodikk, slik de
er beskrevet i NOU 2012:16 Samfunnsøkonomiske analyser. For agglomerasjonseffektene
baserer vi oss på en etter hvert rik litteratur2. Denne drøfter teoretisk de ulike mekanismene
som genererer produktivitetsgevinster av integrasjon, og empirisk anslår størrelsesorden på
effektene. Vi bidrar ikke med en selvstendig empirisk analyse, men benytter estimater som er
dokumentert i kvalifiserte og kjente arbeider. Disse integreres i et modellverktøy som
korrigerer for at veiinvesteringer reduserer den effektive avstanden mellom
befolkningskonsentrasjoner, uten at det medfører full integrasjon.
Vi gjennomfører en hovedanalyse som suppleres med en alternativ beregning. I
hovedanalysen legger vi til grunn anslag for trafikkveksten utført i analyser av
Transportøkonomisk institutt. I den alternative beregningen benyttes noen alternative anslag
gitt fra Statens vegvesen. | nb_NO |