Now showing items 5958-5969 of 5969

    • Å estimere handelsområder uten å følge kundene hjem 

      Hunneman, Auke; van Oest, Rutger D. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Det er svært viktig å forstå den geografiske utstrekningen for varehandelsområder i detaljhandel. Gjeldende metoder for å tegne opp varehandelsområder er basert på undersøkelser og data fra lojalitetskort. Disse tilnærmingene ...
    • Å skape verdier sammen med kundene: hva er viktig? 

      Andreassen, Tor W.; Gustafsson, Anders; Gebauer, Heiko (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Det er en ny trend blant ledere og markedsførere å involvere kundene i tjenesteproduksjonen og leveransen. Fenomenet kalles blant annet «co-production » og «co-creation». I denne artikkelen kaller vi det for kundedelaktighet. ...
    • Åpent samarbeid gir innovative bedrifter 

      Biong, Harald; Krogstad, Lars Øystein; Stormyrbakken, Øyvind (Journal article, 2010)
      De senere årene har verden fått innovasjoner som oppslagsverket Wikipedia, nettleseren Firefox og operativsystemet Linux. Disse innovasjonene er resultat av en internasjonal dugnad basert på åpent ...
    • Åpner artikkel 29 i OECD sin modellskatteavtale opp for gjennomskjæring selv om vilkårene for «beneficial owner» er oppfylt? 

      Mong, Henrik Ask; Berge, Petter Gerhardsen (Master thesis, 2022)
      Oppgaven tar for seg to omdiskuterte regler i OECDs modellskatteavtale, nemlig artikkel 10 om «beneficial owner» og den generelle omgåelsesregelen i artikkel 29 (9), «The Principal Purpose Test». Vi har sett på sammenhengen ...
    • Årsaker til skatteflukt og skattens rolle på samfunnsøkonomisk effektivitetstap? 

      Mathisen, Aleksandra Franciska; Myhrvold, Marthe Konstanse (Bachelor thesis, 2018)
      Formålet med oppgaven er å få bredere kunnskap vedrørende årsaker til skatteflukt og dets påvirkning på skattesystemet ved å blant annet se på det samfunnsøkonomiske effektivitetstapet. Påvirkningskraften til skatteflukten ...
    • "Æresånøyea?" En studie av hvordan skrivefeil påvirker folks førsteinntrykk av bedrifter på Facebook. 

      Høistad, Linda Tuften (Master thesis, 2017)
      I denne studien undersøkes det i hvilken grad skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter. Problemstillingen belyses ved å gjennomføre et randomisert eksperiment med to fiktive ...
    • Ærlighet varer lengst: Åpen bloggsponsing er mer effektiv enn skjult 

      Lanseng, Even Johan; Augensen, Helene; Moen, Maren (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bloggsponsing dreier seg om at en blogger mottar betaling fra en annonsør (for eksempel en bedrift) for å anmelde eller promotere annonsørens produkter i sin blogg. Til tross for at omfanget av blogging stadig øker (NM ...
    • Økonomi er risikosport 

      Isachsen, Arne Jon (CME Working paper series;4/2011, Working paper, 2011)
      Dette arbeidsnotatet inneholder Arne Jon Isachsens 'Månedsbrevet' for første halvår i 2011.
    • Økonomi for ledere – Globale perspektiver 

      Eugster, Andrea Nina (Master thesis, 2021)
      Fredag, 26. November 2021 kunne vi atter en gang våkne til nyheten om børsfall verden rundt grunnet en ny mutasjon av Korona viruset. Dette er bare et eksempel på globale ringvirkninger som et eksternt sjokk som en pandemi ...
    • Økonomisk gevinst som et resultat av fokus på kommunikasjon, informasjon og kunnskap 

      Orlandi, Angelo Gunerius; Bjerkan, Magnus (Bachelor thesis, 2017)
      Dette er en bacheloroppgave skrevet i tilknytning til fordypningsfaget Forretningsutvikling og teknologi ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Skribentene er to avgangselever ved studiet Økonomi og administrasjon. I tillegg ...
    • Økonomiske egenskaper ved sport som programvare 

      Gaustad, Terje (Discussion Paper, Working paper, 2000)
      Denne rapporten belyser fjernsynssportens økonomiske egenskaper ut fra eksisterende medieøkonomisk teori. Rapporten drøfter de viktigste økonomiske egenskapene ved fjernsynsprogrammer generelt og fjernsynssport spesielt. ...
    • Økonomiske paradokser 

      Houg, Kjetil; Juel, Steinar; Jullum, Frank (CME Working paper series;2/2007, Working paper, 2007)
      I dette arbeidsnotatet er samlet kommentarartikler fra Finansavisen skrevet av Kjetil Houg (Alfred Berg ABN AMRO og Folketrygdfondet), Frank Jullum (Fokus Bank) og Steinar Juel (Nordea). Notatet inneholder 15 artikler ...