dc.description.abstract | Denne oppgaven er skrevet om EiendomsMegler1 Midt-Norge. På bakgrunn av deres utfordring med å skille seg fra de andre aktørene i bransjen valgte vi å ta for
oss temaet posisjonering og differensiering. Sammen med Markedssjef, Marianne
Reitan, i EiendomsMegler 1 utformet vi følgende problemstilling: ”Hvordan kan
EiendomsMegler 1 posisjonere sin merkevare i Trondheim, slik at de
differensierer seg fra konkurrentene i markedet”.
For å komme med en anbefaling så god som mulig for EiendomsMegler 1 startet
vi med et omfattende litteratursøk i forskningsartikler og fagbøker. Teori vi fant
relevant og som ligger til grunn for denne oppgaven er merkevareteori,
segmentering, kjøpsprosessen, merkevarepyramiden, merkekonsept,
posisjonering, differensiering, merkepersonlighet og merkeidentitet.
Teorikapittelet la grunnlaget for hvordan vi skulle undersøke problemstillingen
videre. En god anbefaling krevde en forståelse av bedriften, de største
konkurrentene og forbrukerne på dagens marked. På bakgrunn av dette valgte vi å
benytte et deskriptivt design og kvanitativ metode. Undersøkelsesspørsmålene vi
utformet og som la grunnlaget for analysen omhandlet hvilken oppfatning
forbrukerne har av de største aktørene på markedet i dag, hvilke kriterier de synes
er viktige ved valg av eiendomsmegler og hvordan EiendomsMegler 1 er som
aktør på markedet i dag. Spørreundersøkelsen ble utformet og gjennomført i
samarbeid med EiendomsMegler 1 og Norfakta. Totalt fikk vi svar fra 151
respondenter som var aktivt- eller muligsøkende i boligmarkedet i Trondheim.
Videre presenterte vi resultater og funn fra undersøkelsen, samt utførte en analyse
opp mot den teoretiske forankringen. Spørreundersøkelsen viste at de viktigste
kriteriene ved valg av eiendomsmeglerforetak er pris og relasjoner. Under pris
kommer både pris på tjenesten og forventninger om prisoppnåelse på boligen.
Relasjoner gjelder godt rykte, kan stole på/ærlig/troverdig og kundeservice.
Relativt sett er Heimdal assosiert med salgsgaranti og beste markedsføring,
Nylander med best omdømme, kundeservice og høyeste pris, DNB Eiendom med
prisoppnåelse og gunstig beliggenhet på kontorer og Aktiv assosieres med god lokalkunnskap og trygghet/til å stole på. EiendomsMegler 1 assosieres med å være
et stort meglerfirma og ha gunstig beliggenhet av avdelingskontorer. Det kom
også frem at generelt i bransjen har forbrukerne et dårlig inntrykk av
megleren/firmaet etter visninger, noe vi er som en mulighet. Stor størrelse på et
meglerforetak er noe de fleste på som en fordel, selv om de ikke har nevnt det som
en av de viktigste kriteriene for valg.
Med bakgrunn i den teoretiske forankringen og analysen har vi kommet med en
konklusjon og anbefaling til EiendomsMegler 1. Vi mener de burde benytte seg
av sin eksisterende posisjon som det største meglerforetaket. De har allerede
denne posisjonen i kundenes bevissthet, så vi anbefaler å øke fokuset på
viktigheten av å velge et stort eiendomsmeglerforetak slik at kunden lærer hvilke
fordeler det gir dem. I tillegg ønsker vi at de differensierer seg med kundeservice
gjennom ansatte med høy kompetanse og et godt utviklet støtteapparat. Sammen
med høyt fokus på visninger mener vi dette vil være med å differensiere
EiendomsMegler 1 fra konkurrentene på markedet i Trondheim. Det er ingen fasit
på hvilken posisjon som er den riktige, men vi anser denne anbefalingen som
hensiktsmessig og en mulig retningslinje for EiendomsMegler 1. | no_NO |