dc.description.abstract | Vi har i denne oppgaven jobbet med en data- og telebedrift som heter Da- tel. Den ble startet i 2007 og hadde i 2011 en omsetning på 9 mil. Da- Tel ser store potensialer i markedet for framtidig vekst, men de er usikre på hvordan og i hvilken retning de skal vokse. Etter innledende samtaler, ble vi oppmerksomme på at bedriften hadde en tendens til å leve fra oppdrag til oppdrag. Vår tanke var å se nærmere på hvordan bedriften kan utvikle en strategi for mer stabilitet, gjennom å jobbe med relasjoner og å styrke båndene til kundene. Langtidskontrakter skulle det vise seg er ikke aktuelt i denne bransjen, så noe annet må knytte kundene til bedriften.
Vi brukte en forretningsmodell som guideline i oppgaven vår. Vi har beskrevet utvalgt teori fra de ulike komponentene og dette skapte grunnlaget for vår intervjuguide. Undersøkelsene våre sendte oss rundt på 20 ulike arbeidsplasser, som alle hadde noe å lære oss om bransjen og hvordan kundeforhold styrkes. Så gikk vi gjennom forretningsmodellen en gang til, denne gangen drøftet vi det teorien hadde lært oss opp i mot det Da- Tel var opptatt av og det kundene og de potensielle kundene hadde svart. Avslutningsvis kommer vi med en konklusjon, også denne delte vi opp etter forretningsmodellen vår. Vi har forsøkt å komme med noen konkrete forslag til hva Da- Tel kan jobbe mer med, hva de kan endre på, og noe kan du også slutte med.
Det har vært en utfordring å holde seg til forretningsmodellens komponenter og se bort ifra bedriftsinterne aspekter og markedsføringstiltak. Men vi føler at vi har klart å komme med gode synspunkter, som er grundig forankret i både teori og funn. Vi håper Da- Tel ser nytten av denne oppgaven og stiller oss gjerne til disposisjon for eventuelle bedriftsutviklings- spørsmål. | no_NO |