Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHernandez, Melissa I.
dc.contributor.authorJøraandstad, Marianne
dc.contributor.authorAase, Anette
dc.date.accessioned2010-01-22T09:56:03Z
dc.date.issued2010-01-22T09:56:03Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94398
dc.descriptionBacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010
dc.description.abstractDenne oppgavebesvarelsen består av fem kapitler. I oppgavebesvarelsen har vi på vegne av Star Tour tatt for oss turoperatørenes kritiske ståsted når det gjelder den fysiske markedsplassen sin fremtid. Den første oppgavedelen tar utgangspunkt i vår problemstilling, som presenteres og settes i en sammenheng innledningsvis. Problemstillingen er som følgende: Hvordan skal den fysiske markedsplassen til Star Tour beholde sine ferie og fritidsreisende, og forbedre sin posisjon med tanke på økningen i bruk av den elektroniske markedsplassen? Vi har valgt denne problemstillingen på bakgrunn av at vi mener den fysiske markedsplassen til Star Tour har et potensial til å fremme sin posisjon i forhold til hvor den står per i dag. Den neste oppgavedelen omfatter det teoretiske grunnlaget som ligger som et fundament i oppgaven. Dette teorigrunnlaget omfatter forbrukerens kjøpsprosess, med spesielt fokus på den atferden som mennesker formidler i fasene før selve kjøpet og konsumet inntreffer. Kjøpsatferd ”omfatter alt det som folk gjør i forbindelse med anskaffelse av en vare eller tjeneste. Det folk gjør er et resultat av deres behov, ønsker, holdninger og forventninger. Til sammen utgjør dette motiverende faktorer som gir et negativt eller positivt utfall for turoperatørene. Turoperatørene kjemper for å beholde sin andel av salgene, samtidig som de må holde kostnadene av salgene nede. I vår tredje oppgavedel presenterer vi vårt valg av metode og utformingen av vårt kvantitative spørreskjema. En metode er en planmessig fremgangsmåte. I henhold til den problemstillingen vi ønsker å løse for Star Tour som bedrift, er vi avhengige av å samle inn data blant de kundene som er kapable til å foreta reisebestillinger. Deretter tar vi for oss den fjerde oppgavedelen hvor vi presenterer analysene av datamaterialet som ble innehentet i forbindelse med spørreskjemaet. Viktige funn på bakgrunn av analysen, er at toveis kommunikasjon og kompetansespesifiseringer de faktorene som vil ha betydning for at folks atferd skal rettes mot utsalgstedene. Til slutt vil vår avsluttende oppgavedel ta for seg en presentasjon av konklusjoner og anbefalinger som er trukket på bakgrunn av analysen. Forskjellen mellom den fysiske og elektroniske markedsplassen, dreier seg om at den fysiske markedsplassen omfatter turoperatørens utsalgssted, og hvorav dens posisjon stadig svekkes på grunn av den elektroniske markedsplassens stigende dominans. Den elektroniske markedsplassen omhandler på sin side internett. Den fysiske markedsplassen spiller en stadig mindre rolle blant reisende i ferie og fritidsmarkedet, slik at posisjoneringen må endres for å få en positiv effekt på lang sikt. Konklusjoner og anbefalinger vi har kommet fram til i oppgaven: • Vi kan med noe forsiktighet si at mennesker er nysgjerrig på innovative produkter og oppsøker gjerne disse. • Kunder er mer illojale til den fysiske markedsplassen og er i mindre grad bundet til èn turoperatør. • Den fysiske markedsplassen Star Tour kan bevare sin posisjon på grunnlag av kompetansespesifisering. Vi anbefaler at Star Tour bør endre sin posisjonering med tanke på at den fysiske markedsplassen bør framstå mer som et kompetansesenter. Dette kan bidra til å beholde segmentene på ferie og fritidsmarked og samtidig fremme posisjon.en
dc.format.extent5965071 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectreiselivsledelse
dc.titleDen fysiske markedsplassen sin fremtid i Star Touren
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel