Gamification
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091420Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne studien ønsker vi å bidra til den eksisterende forskningen på gamification innen digital markedsføring, samtidig som vi vil gi praktiske innsikter og anbefalinger for markedsførere som ønsker å optimalisere effektiviteten av sine Snapchat-annonsekampanjer.
Forskningen har utvidet vår forståelse av hvordan gamification kan påvirke forbrukeratferd og konverteringsrater. Dermed vil vi tilby verdifull innsikt for markedsførere som søker innovative måter å forbedre annonsekampanjenes effektivitet, spesielt på Snapchat.
For å nå ut til potensielle kunder eller leads gjennom digital markedsføring, er det essensielt å skape engasjement. Gamification er en mye brukt metode som har som mål å motivere forbrukere til å utføre bedriftens ønskede handlinger. Gamification kan defineres som bruken av spilldesign-elementer i ikke-spillbare kontekster (Deterding et al., 2011). Gjennom digitale annonser får mange leads sitt første møte med en ny bedrift. For å skape et positivt førsteinntrykk og øke konverteringsraten til nettsiden, er det viktig å gjøre annonsen tiltalende for målgruppen. Her kan gamification bidra. Det finnes ulike typer gamification, og vi har valgt å fokusere på én spesifikk type: lykkehjul.
I denne bacheloroppgaven har vi valgt en praktisk tilnærming i samarbeid med en digital bedrift, Parfymeguiden.no, som er et affiliatenettsted som promoterer parfyme.
Basert på dette har vi formulert følgende problemstilling:
«Hvilken effekt har lykkehjuls-gamification på konverteringsraten til en Snapchat annonse-kampanje?»
Beskrivelse
Bachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023