dc.contributor.author | Dalen, Dag Morten | |
dc.date.accessioned | 2023-01-04T14:38:23Z | |
dc.date.available | 2023-01-04T14:38:23Z | |
dc.date.created | 2021-01-19T13:00:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsøkonomen. 2020, 34 (5), 62-70. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-5250 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3041027 | |
dc.description.abstract | Det kommer stadig nye legemidler på markedet som gjør det mulig å forbedre behandlingen av pasienter med alvorlige sykdommer, men disse kommer ofte med en prislapp som vekker oppsikt. Før slike legemidler kommer inn i det offentlig finansierte behandlingstilbudet, må staten og legemiddelfirmaene enes om prisen. Hva kan vi si om utfallet av slike prisforhandlinger, og hvordan bør staten best innrette seg som forhandler? Et naturlig sted å lete etter svar er i Nash-forhandlingsmodellen. I denne artikkelen bringer jeg litt helse inn i den, og drøfter så forhold som påvirker forhandlingsresultatet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Med forhandlingsmakt skal legemiddelprisene fastsettes | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 62-70 | en_US |
dc.source.volume | 34 | en_US |
dc.source.journal | Samfunnsøkonomen | en_US |
dc.source.issue | 5 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1874322 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |