Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Simen Bratteli
dc.date.accessioned2022-10-31T09:33:47Z
dc.date.available2022-10-31T09:33:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029042
dc.descriptionBacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractOppgaven handler om hvilke faktorer som er avgjørende når en forbruker skal bestemme seg for innkjøpsmetode av dagligvarer. Problemstillingen blir altså: «Hvilke faktorer påvirker forbrukernes valg av innkjøpsmetode for dagligvarer?» Oppgaven består av seks deler, og disse delene utgjør til sammen rammeverket for problemstillingen. I den første delen starter jeg med på presentere hvordan problemstillingen er relevant for dagligvarekjedene i Norge. Veksten av Internett har ført til enorme endringer i varehandelen, men veksten i netthandel av dagligvarer har ikke vært like rask. Teknologien har endret forbrukernes kjøpsprosess, samtidig som de fleste dagligvareaktører sliter med å gjøre sine nettbutikker lønnsomme. Jeg fattet raskt interesse for den avventende interessen for netthandel av dagligvarer blant forbrukerne. Jeg lurte på hvilke faktorer som ligger til grunn når forbrukerne skal bestemme seg for hvordan de skal kjøpe inn sine dagligvarer. Det har vært noe forskning på temaet tidligere, og de viktigste funnene er oppsummert i litteraturgjennomgangen. Disse forskningsartiklene og teoriene skal være med på avdekking av problemstillingen. I metodedelen gjennomføres en spørreundersøkelse, der jeg har benyttet meg av et deskriptivt design. Resultatet av undersøkelsen har blitt analysert i JMP Pro 16. I analysedelen ser jeg på sammenhenger knyttet til problemstillingen og funnene i sekundærlitteraturen. Resultatet av analysene gir grunnlag til å kunne komme med anbefalinger og eventuelle tiltak. I siste del av oppgaven følger en avsluttende diskusjon rundt hvilke faktorer som er av betydning når forbrukerne velger innkjøpsmetode av dagligvarer. I oppgaven blir det konstatert at situasjonelle faktorer og forbrukernes inntekt er avgjørende ved valg av innkjøpsmetode. Det ble også konstatert at de som ikke bruker netthandel oppgir pris som den avgjørende faktoren, i tillegg til at et stort antall forbrukere oppgir at de foretrekker å handle dagligvarer i fysisk butikk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectvarehandelsledelse retail managementen_US
dc.titleFaktorer for valg av innkjøpsmetode av dagligvareren_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel