Show simple item record

dc.contributor.authorAanensen, Thomas
dc.contributor.authorTjøtta, Sina
dc.contributor.authorHegrestad, Jone
dc.date.accessioned2022-10-28T08:13:32Z
dc.date.available2022-10-28T08:13:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028768
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractDenne studien handler om hva som påvirker intensjonen hos yngre forbrukere i Norge, samt hvorvidt det er en sammenheng mellom intensjon og atferd ved kjøp av mobiltelefon. Bakgrunnen for valget av dette temaet henger sammen med den grønne utviklingen som forgår i samfunnet. Gjennom vår personlige interesse for elektronikk ønsket vi å sette fokus på problematikken knyttet til avfall i denne bransjen. Den stadig økende etterspørselen etter elektronikk, og mer spesifikt mobiltelefoner har ført til store mengder elektronisk og elektrisk avfall. Mobiltelefoner inneholder mange ulike råvarer, stoffer og materialer som skaper utfordringer knyttet til resirkulering. Dagens yngre befolkning legger grunnlaget for fremtidens forbruksvaner. For å eventuelt kunne endre kjøpsvanene ønsket vi å se på hvordan deres kjøpsintensjon blir påvirket, samt om intensjonen deres henger sammen med den faktiske atferden. Av den grunn har vi utformet følgende problemstilling – “Hva påvirker intensjonen hos yngre forbrukere i Norge knyttet til konsum av elektronikk og henger intensjonen sammen med atferd; med fokus på mobiltelefoner?” Vi har benyttet oss av relevante teorier og tilgjengelig forskning knyttet til temaet, deriblant teori knyttet til bærekraft, trender og forbrukeratferd. Hovedteorien i oppgaven er teorien om planlagt atferd som danner grunnlaget for analysene. På grunn av lite forskning og tilgjengelig informasjon på området samt oppgavens deskriptive design, valgte vi å benytte oss av kvantitativ metode med bekvemmelighetsutvalg for å innhente dataen. Spørreundersøkelsen ble utformet via nettskjema og sendt til venner og bekjente via våre personlige sosiale medier. De innhentede svarene ble analysert i programvaren JMP, og vi gjennomførte flere analyser for å besvare problemstillingen. Våre funn indikerer at intensjonen hos yngre forbrukere påvirkes av holdningen til bærekraft og atferdskontroll knyttet til kjøp av mobiltelefon. I tillegg har venner og bekjente en positiv påvirkning på intensjonen. Videre kunne vi også konkludere med at intensjonen har en signifikant påvirkning på atferd ved kjøp av mobiltelefon blant unge norske forbrukere. Dette er interessante funn som kan danne grunnlaget for videre forskning knyttet til tematikken.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføring markedsføringsledelseen_US
dc.titleBacheloroppgave i markedsføringsledelseen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record