Hvordan kan digitalisering redusere liggetid for fartøy ved havn?
Abstract
Denne besvarelsen er skrevet i samarbeid med ASCO Norge Tananger base som
en avsluttende oppgave i BST – 1404 Logistikkledelse. Formålet for oppgaven har
vært å identifisere faktorer som kan redusere liggetid for fartøy i deres havn.
Problemstillingen for oppgaven er formulert som:
«Hvordan kan digitalisering effektivisere prosesser og redusere liggetid for fartøy
ved kai for ASCO Tananger?»
Oppgaven tar for seg ineffektivitet, digitalisering og teknologi ved
logistikkoperasjoner, og hvilke effekter dette kan ha for både kunder, leverandører
og bedriften selv. Besvarelsen består av seks deler: innledning, teori, metode,
analyse, resultater og konklusjon, og til slutt kritisk refleksjon.
Innledningen gir en kort introduksjon av tema, bakgrunn for oppgaven, bedriften,
og hvorfor problemstillingen gjør seg gjeldende. Her vil også begrensninger for
oppgaven presenteres for å hvilke områder det begrenses til i oppgaven.
Et viktig funn er at liggetiden ved kai primært påvirkes av tre områder; dagens
marineoperasjonsplanlegging og koordinering, kommunikasjonssystemer for
operatør, kunde og leverandør, og basens laste- og losseprosess. Dagens
datasystemer kommuniserer ikke med hverandre, noe som gjør samhandling på
tvers utfordrende – og det oppstår mye forsinkelser. Oppgaven fokuserer på å
oppnå høyere flyt og bedre gjennomstrømming i basen, ved hjelp av en digital
plattform som samler data i et felles operasjonelt dashbord.
Et digitalt integrert logistikksystem vil forbedre hele dagens prosess, og gi en mer
transparent informasjonsflyt på basen, og til kunder. Sanntidsinformasjon for last
være tilgjengelig via GPS, automatiske oppdateringer kan følges underveis i
prosessen, og gi et oversiktsbilde på utnyttelse av personell og maskinpark.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2022