Showrooming - lavprofitt vs. høyprofitt
Abstract
Showrooming er et fenomen som går ut på at kunder finner et produkt i en fysisk
butikk, men gjennomfører kjøpet billigere på nett. Som følge av økt digitalisering
og endring i folks handlevaner ønsket vi å finne ut nærmere hvordan dette har
påvirket fysiske butikker, og vi kom dermed frem til problemstillingen;
“Hvordan påvirker fysiske butikkers profittmarginer folks moralske evaluering av
showrooming?”
Studien ble gjennomført som et eksperiment hvor våre 272 deltakere ble delt inn i
to grupper. Begge gruppene ble presentert for et hypotetisk scenario hvor
showrooming ble gjennomført. Den ene gruppen ble presentert for en case hvor
Petter showroomet i en butikk med høye profittmarginer, mens den andre gruppen
ble presentert for en case hvor butikken Petter showroomet i hadde lave
profittmarginer. Formålet var å undersøke om det var forskjell på respondentenes
moralske evaluering på bakgrunn av dette.
For å belyse problemstillingen ble det fremsatt seks hypoteser. Vi utførte en
korrelasjonsmatrise og t-test av mellomgruppeforskjeller. Resultatene viser en
generell enighet blant respondentene, hvor fem av seks hypoteser blir støttet.
Respondentene opplever showrooming som mer umoralsk om det blir utført i en
butikk med lave profittmarginer. Dette kan være en indikasjon på at befolkningen
generelt mener det er mer umoralsk å showroome dersom butikker sliter.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021