dc.description.abstract | Til vår bacheloroppgave har vi utarbeidet en kampanjeplan i samarbeid med
Bergen Sentrum AS. Bedriften er det offisielle sentrumselskapet i Bergen og
arbeider med å sikre og videreutvikle rammebetingelsene for næringsdrift i byen.
Våre kontaktpersoner i bedriften kunne fortelle oss at sentrum har mistet en stor
kundegruppe etter at arbeidstakere startet å jobbe fra hjemmekontor i 2020
grunnet pandemien. Vi fikk derfor i oppgave å designe en kampanje som de gav
arbeidstittelen “Back to work”, som vi senere omdøpte til “Logg på hverdagen”.
Kampanjen er utarbeidet i henhold til Ronald D. Smiths bok “Strategic Planning
for Public Relations”, og vi følger de fire fasene gjennomgående i oppgaven;
formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering. Innledningsvis i oppgaven har
vi gjennomført en rekke analyser for å skaffe innsikt om organisasjonen,
situasjonen og interessentene. Videre ble det gjennomført både kvalitative og
kvantitative undersøkelser for å avdekke relevante forhold om målgruppen, samt
deres holdning til gitte tema. Målgruppen hadde vi definert på forhånd til alle på
hjemmekontor som normalt arbeider i sentrum.
Basert på analysene, har vi definert hoved-og delmål for kampanjen. Hensikten
med vår kampanje er å påvirke mennesker på hjemmekontor til å ønske seg
tilbake på kontoret og samtidig benytte seg av sentrums tilbud, dette er derfor ført
opp som kampanjens hovedmål. Videre går kampanjens delmål ut på å minne
målgruppen på deres betydning for bevaring av tilbud i sentrum, samt påvirke de
til å velge arbeidsplassen i sentrum fremfor hjemmekontoret.
For å strekke seg etter satte mål, har vi gjennom ulike kommunikasjonsstrategier
kommet frem til taktikker for måloppnåelse. Taktikkene blir redegjort for i
strategidelen, før de videre implementeres som konkrete tiltak i tredje del av
oppgaven. Gjennom prosessen ved å samle inn primærdata, ble det sosiale
aspektet ved den normale arbeidsdagen lagt vekt på ved flere anledninger. Vi har
derfor basert mye av vårt design på dette aspektet for påvirkning. Til slutt ønsker
vi å foreslå metoder for å evaluere om kampanjens tiltak var vellykket. | en_US |