Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåkonsund, Ida Hamre
dc.contributor.authorHanssen, Maria Nicoline Sørvaag
dc.contributor.authorJansson, Sara Linnea
dc.date.accessioned2021-09-23T11:40:28Z
dc.date.available2021-09-23T11:40:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780767
dc.descriptionBacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractGjennom oppgaven har vi utarbeidet en kampanjeplan for opplevelses- og aktivitetsbedriften XXLofoten, med konseptet “Vintereventyr i Lofoten”. Formålet med kampanjen er å øke kjennskapen og kunnskapen til XXLofoten sine aktivitets- og opplevelsespakker i vintersesongen 2022. Bakgrunnen for kampanjen er skjevfordelingen av turiststrømmen i sesongene som skaper utfordringer i den kontinuerlige driften for XXLofoten. Vi har tatt utgangspunkt i Ronald D. Smiths fire faser i utformingen av kampanjen. Den første fasen i oppgaven er formative undersøkelser som tar for seg analyser av situasjonen, organisasjonen og interessenter. I situasjonsanalysen samlet vi inn sekundærdata for å kartlegge situasjonen XXLofoten står overfor og om den utgjør en mulighet for å kommunisere bedriftens vinteraktiviteter. Organisasjonsanalysen ga viktig innsikt i bedriftens interne ressurser og struktur, samt eksterne faktorer som påvirker reiselivsnæringen og XXLofoten. I interessentanalysen kartla vi viktige nøkkelinteressenter som kunne indikere en målgruppe for kampanjen. For å innhente mer innsikt om interessenter utformet vi en spørreundersøkelse i Nettskjema der formålet var å avgrense og spesifisere en målgruppe. Dataene ble analysert i SAS JMP, hvor vi kartla kjennskap til, kunnskap om og holdninger til XXLofoten. I tillegg analyserte vi interessentenes holdninger og interesse for Lofoten som vinterdestinasjon. På bakgrunn av interessentanalysen og analysene gjort i metodedelen, fremstilte vi kampanjens målgruppe: nordmenn i aldersgruppen 20-40 år. Målgruppen har høyere utdanning, og er enten singel eller har kjæreste, og har ikke barn. De er eventyrlystne, aktive mennesker og har en søkende livsstil, men er indifferent til organiserte aktiviteter og guidede turer. I fase to av oppgaven ble det definert en overordnet strategi som skal informere målgruppen om XXLofoten og aktivitetene de tilbyr i vintersesongen. For å underbygge den overordnede strategien har vi formulert et hovedmål for kampanjen. Hovedmålet er å øke kjennskapen og kunnskapen målgruppen har til tjenestene XXLofoten tilbyr i vintersesongen. Vi har også utformet to delmål som skal bidra til å oppnå hovedmålet. Med utgangspunkt i den formative PRK 36761 1020918 1021746 1030172 vi analysen, hovedmålet og delmålene har vi formulert handlingsstrategier og kommunikasjonsstrategier som skal gi føringer for taktikk og implementering. Den tredje fasen presenterer de tre taktikkene som skal utføres gjennom aktiviteter i kampanjen. Disse tre taktikkene er annonsering i sosiale medier, en giveaway på Facebook og utnytte allianser som XXLofoten allerede har med samarbeidspartnere. Taktikkene er utformet for å oppnå delmålene for kampanjen og understøtte hovedmålet. I denne delen blir det også forklart hvilken effekt hver taktikk vil kunne ha på målgruppen. Videre har vi gått inn på implementeringen av taktikkene, der vi har utformet et Gantt-skjema med en tidslinje for aktivitetene og et budsjett for kampanjen. Den siste fasen tar for seg hvordan kampanjen kan evalueres underveis og etter kampanjens tidsforløp. I og med at budsjettet for kampanjen er lavt bør kampanjen i hovedsak evalueres med bakgrunn i innsikt fra Facebook Manager, gjennom publikumsengasjement og analyser av sidetrafikk. Kampanjen kan evalueres med bakgrunn i uttak og utfall for å måle effekten på målgruppen. Til slutt har vi diskutert veien videre for XXLofoten, og formulert en appendiks med innspill og oppfordringer til bedriften.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectkampanjeplanleggingen_US
dc.subjectPRen_US
dc.subjectmarkedskommunikasjonen_US
dc.titleVintereventyr i Lofotenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel