Kampanjeplan for Atea, 100%-klubben
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en kampanjeplan på vegne av
virksomheten Atea Norge og deres initiativ 100%-klubben. Initiativet har som
formål og bidra til bærekraftig IT-drift blant norske virksomheter, gjennom å
resirkulere IT-utstyr i større grad. Vi har utarbeidet følgende problemstilling for
kampanjen: Hvordan kan Atea Norge gjennom sitt initiativ 100%-klubben, øke
kunnskap og engasjement for resirkulering av IT-produkter?
Kampanjen er utarbeidet gjennom de fire fasene presentert i pensum; formative
undersøkelser, strategi, taktikk og evaluering. Første fase består av analyser vi har
utført for å innhente relevant innsikt om situasjonen, organisasjonen og
interessentene. Videre foretar vi en kvantitativ og kvalitativ undersøkelse som ga
verdifull innsikt til videre arbeid. Målgruppen for kampanjen er definert til
Toppledere og IT-personell i norske virksomheter.
Kampanjens mål og delmål er basert på analysene utført i første fase. Våre delmål
for kampanjen er å øke kunnskap om bærekraftig IT, og videre oppnå økt
engasjement rundt initiativet 100%-klubben. Hovedmålet er å bidra til økt
resirkulering av IT-utstyr blant norske virksomheter. Grad av måloppnåelse blir
målt gjennom antall nye innmeldte interesserte og nye medlemmer i
kampanjeperioden. Videre i fase to redegjør vi for kommunikasjonsstrategier og
budskapsstrategier som legger føringer for valg av kommunikasjonstaktikk i fase
tre, og som vil implementeres i form av konkrete tiltak. For å iverksette strategien,
redegjør vi for tre taktikker som skal bidra til måloppnåelse. De ulike taktikkene
blir implementert i form av konkrete tiltak i egne, kjøpte og fortjente medier:
publikumsstunt, pressemelding, kampanjeside, opinionsledere, sosiale medier,
SEO, podcast-episode og konferanse. Tiltakene er i stor grad valgt med bakgrunn
i begrenset budsjett for kampanjen, men vi mener likevel de har potensial til å nå
målene for kampanjen. Tidsplan og budsjett presenteres i taktikkdelen.
Avslutningsvis foreslår vi metoder som er hensiktsmessig å benytte i evaluering
av tiltakene, og som vil brukes til å måle effekten av dem etter endt
kampanjeperiode. Innspill til veien videre for Atea og 100%-klubben kommer helt
til slutt.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2021