Brukeres motiver til å følge bedriftsprofiler på Instagram
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684202Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er bygd opp etter ITMRD strukturen og består derfor av
innledning, teori, metode, resultat og drøfting med konklusjon. Brukere på
Instagram velger selv å følge bedriftsprofiler og utsetter seg dermed frivillig for
deres markedsføring. Oppgavens fokus er å kartlegge hvilke motiver som påvirker
brukeres holdning til å følge bedrifter på Instagram, og vi har derfor utarbeidet
følgende problemstilling: Hvilke motiver påvirker brukeres holdning til å følge
bedrifter på Instagram? Formålet med dette studiet er å hjelpe bedrifters
oppfatning av brukernes atferd og motivasjoner, slik at bedriftene kan begrunne
og forbedre deres bruk av Instagram.
Vi har valgt å benytte oss av Uses and Gratification Theory (UGT) som grunnlag i
vår oppgave. Denne teorien presenterer en guide og et utgangspunkt av motiver
som forklarer hvorfor man benytter media på den måten man gjør. Vi har benyttet
oss av de fire mest anerkjente motivene innen UGT forskning, samt to motiver fra
annen innhentet teori. Disse motivene er som følger; informasjon, underholdning,
personlig identitet, sosialt fellesskap, samt økonomisk vinning og inspirasjon.
Basert på innhentet teori har vi utarbeidet én hypotese for hvert motiv, med en
antakelse om at alle har en positiv innvirkning på brukeres holdning til å følge
bedrifter på Instagram.
En spørreskjemaundersøkelse ble benyttet for å innhente data som skulle besvare
oppgavens seks hypoteser. Undersøkelsen ble distribuert blant ulike grupper på
Facebook samt Linkedin. Det ble gjennomført en faktoranalyse for å kvalitetssikre
motivene. Etter kvalitetssikringen ble det gjennomført en multippel
regresjonsanalyse for å avdekke hvilke motiver som har en signifikant innvirkning
på holdning til å følge bedrifter på Instagram. Fire av de seks motivene viste seg å
få medhold i at de hadde en positiv innvirkning på holdning til å følge bedrifter på
Instagram.
Dette studiet viser at ønsket om å tilegne seg informasjon, bli underholdt, ytre sin
personlige identitet, og å stimulere sitt behov for inspirasjon har en signifikant
effekt på brukeres holdning til å følge bedrifter på Instagram. Derimot viste det seg at ønsket om å delta i et sosialt fellesskap og om økonomisk vinning ikke
hadde en signifikant innvirkning på holdning til å følge bedrifter på Instagram.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020