En studie om eksponering og holdningsendring til merket i digitale kanaler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684050Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er basert på hvilke eksponeringstyper som kan føre til
positiv holdningsendring til merket. Dette testes med to ulike typer
bannerannonser i en digital kanal, ved kun én eksponering. Vi blir eksponert for
store mengder annonser i løpet av en dag, og vår digitale hverdag kan ha bidratt til
en wearout-effekt hos mottakeren. Tidligere forskning støtter en teori om at
overeksponering kan føre til negative holdninger til merket. Problemstillingen tar
derfor for seg hvordan man som markedsfører i 2020 kan benytte digitale medier
mest mulig effektivt for å skape en positiv holdningsendring hos mottakeren. Vi
har testet ulike hypoteser som stiller spørsmål til måten man annonserer på, og vi
har undersøkt om høyere grad av involvering til annonsen kan resultere i økt
positiv holdning til merket. Problemstillingen blir som følger:
Hvordan påvirker eksponeringstypen i digitale kanaler mottakerens holdning til
merkevaren?
Vår studie er gjennomført som en kvantitativ undersøkelse med et kausalt
forskningsdesign. Forskningsmodellen baserer seg på at eksponeringstypen
påvirker holdning til merket. Videre kommer involvering inn som en moderator
som påvirker resultatet. Oppgaven avgrenses til én eksponering og to ulike
eksponeringstyper; gruppe A (takeover) og gruppe B (bannerannonse).
Eksperimentet randomiserte tre identiske VG-artikler hvor eksponeringstypen var
den eneste forskjellen, og den siste eksponeringstypen var en kontrollgruppe uten
annonser.
Analysen viste at store deler av respondentene ikke fikk med seg at de hadde sett
en annonse, som underbygger teorien om “banner blindness”. Videre viste
analysen at det var minimal forskjell mellom de to eksponeringstypene i
forbindelse med holdningsendring. Vi kan med 91% sikkerhet si at høy grad av
involvering, kombinert med takeover vil gi en positiv effekt på holdning til merket
etter én eksponering.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020