Kampanjeplan for Dinutvei
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi utarbeidet en informasjonskampanje på vegne av
DinUtvei som er en nasjonal veiviser ved vold og overgrep. Kampanjen har fått
navnet “Den usynlige volden”. Hensikten med kampanjeplanen er å øke
kunnskapsnivået til målgruppen om hva psykisk vold i nære relasjoner er og øke
målgruppens kjennskap til DinUtvei. Den overordnede problemstillingen for
oppgaven ble følgende; Hvordan kan DinUtvei øke kunnskap til og forståelse for
psykisk vold i nære relasjoner gjennom en informasjonskampanje?
For å innhente innsikt om DinUtvei har vi foretatt analyser av organisasjonen,
situasjonen og interessenter. Primærdata ble samlet inn i form av dybdeintervjuer,
ekspertintervju og en spørreundersøkelse. Gjennom dette ønsket vi spesielt å få
innsikt i målgruppens kunnskaper om psykisk vold i nære relasjoner og
hjelpetilbud. I tillegg ønsket vi en større forståelse av temaet og dets mulige
kommunikasjonsutfordringer.
Med utgangspunkt i funn fra primær- og sekundærdata har vi følgende mål og
strategi for kampanjen.
Hovedmål:
• Bidra til at færre i målgruppen utsettes for psykisk vold i nære relasjoner.
Delmål:
• Øke kunnskapsnivået til målgruppen om temaet psykisk vold i nære
relasjoner.
• Øke kjennskap blant målgruppen til DinUtvei.
For å kunne nå kampanjens delmål og hovedmål har vi utviklet tre strategier:
Strategi 1: Informere målgruppen om hva psykisk vold i nære relasjoner er.
Strategi 2: Belyse at DinUtvei er en veiviser hvor målgruppen kan oppsøke hjelp
og informasjon.
Strategi 3: Bidra til at økt oppmerksomhet rettes mot tematikken gjennom å
engasjere til samfunnsdebatt.
Kampanjens taktikker består av produksjon av reklamefilmer, sosiale medier, en
kampanjeside og arrangementer på høyskoler og universiteter. Det vil også presenteres en tidsplan og et budsjett. En foreslått metode for evaluering av
tiltakene og deres bidrag til å oppnå kampanjens mål, vil avslutningsvis legges
frem.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2020