dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om hvordan en bedrift lykkes med implementering av
CRM og hva det har å si for de ansatte. Det belyses hva CRM er, hvordan
implementere det, hva det har å si for de ansatte og hvordan det vil påvirke
bedriften. Dette er gjort med informasjon samlet fra bøker og modeller fra
pensum, samt relevante eksterne kilder. Implementering av CRM er en lang og
utfordrende prosess, dette gjør at mange mislykkes. Vi har valgt dette tema og
denne problemstillingen fordi vi syns CRM er et spennende tema. Samtidig mener
vi at dette er et tema med stort forbedringspotensial i markedet, med tanke på at ca
50% av alle implementeringene mislykkes.
CRM implementeringer mislykkes ofte grunnet manglende kompetanse, samtidig
som bedriften vanligvis ikke er forberedt på den forandringen det faktisk er å
skifte et system. I tillegg settes det for lite fokus på opplæring etter
implementeringen. Fjordkraft er en nasjonal leverandør av strøm og
mobilabonnement. Gjennom flere år har Fjordkraft oppnådd gode resultater,
likevel er det som med alle bedrifter muligheter til forbedring. I markedet
Fjordkraft befinner seg i, er det beinhard konkurranse. Dette gjør det desto
viktigere å ha velutviklede systemer som fungerer optimalt for å beholde sin
posisjon i markedet.
I denne oppgaven tok vi utgangspunkt i en kvalitativ metode gjennom et
eksplorativt design og kvantitativ metode gjennom et deskriptivt design. For å
kunne bygge opp under dataene samlet inn gjennom dybdeintervjuene, var det
viktig å samle inn data gjennom spørreundersøkelsen for å få mer konkrete
tallstørrelser å måle dataen mot. I de ulike analysene ble det forsøkt å avdekke
motivasjonen til de ansatte, samt hvordan de forholder seg til forandringer.
Bakgrunnen for analysene var om Fjordkraft har de interne forutsetningene for å
kunne implementere et nytt og mer sammensatt CRM-system.
Mot slutten av oppgaven blir resultatene av analysen og teoriene drøftet. Her blir
de ulike meningene blant de ansatte dratt frem for å belyse de ulike meningene og
hva disse vil ha å si for en forandring i bedriften. Etter drøftelsen, kommer vi med
en konklusjon som skal være med å svare på hovedspørsmålene i
problemstillingen. Det blir her svart på om et nytt CRM-system vil øke
motivasjonen til de ansatte, samt om det vil gjøre arbeidsdagen deres lettere. | en_US |