dc.description.abstract | Studien tar for seg fenomenet hologramkonserter, og plassen denne
underholdningsformen kan få i den norske livebransjen. For å utforske dette
nærmere belyser vi konseptet fra flere perspektiver, sett fra et objektivt ståsted.
Herunder besvarer vi følgende problemstilling:
“Hvordan kan publikums holdninger til hologramkonserter, skape muligheter
og utfordringer for konsertarrangører i den norske livebransjen?”
Problemstillingen er på sin side delt opp i seks undersøkelsesspørsmål, knyttet til
forbrukeren (publikum) og markedet (arrangører). Herunder benytter
vi kvalitative og kvantitative metoder, i form av dybdeintervjuer og
spørreundersøkelse. Publikums perspektiv står sentralt i studien, gjennom at vi
kartlegger deres holdninger til hologramkonserter. Perspektivet forankres i
forbrukeratferd og holdningsteorier. Dette knytter vi opp mot publikums åpenhet
for teknologi gjennom Technology Readiness Index (TRI), samt deres interesse for
musikk og konserter. Funnene som skiller seg ut fra publikumsperspektivet er den
relativt jevne fordelingen av positive og negative holdninger til
hologramkonserter, og hvordan disse er basert på nysgjerrighet og mangel på
kunnskap.
Funnene blir vurdert i forhold til arrangører i norsk livebransje, for å fastslå
mulighetene og utfordringene som disse kan stå overfor ved hologramkonserter.
Arrangørens perspektiv er også en viktig del av denne studien. Her forankrer vi
perspektivet i teorier rundt opplevelsesøkonomi, etikk, samt juridiske rammeverk.
Det blir tydeliggjort at arrangører av hologramkonserter må forholde seg til
klarering av ulike rettigheter, ifølge norsk åndsverklov. Vi oppdaget også at det
blir særlig viktig for arrangørene å fremheve de unike egenskapene ved
hologramkonserter. Herunder å skape en totalopplevelse av høy kvalitet, for å
kunne måle seg med ordinære konserter.
Å navigere hologramkonserters plass i den norske livebransjen, utgjøres dermed
av et komplekst nett av aktører og perspektiver. Vi håper derfor at denne studien
kan bidra til å nøste opp i dette - og inspirere til videre forskning på temaet. | en_US |