Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJahren, Christina Marie
dc.contributor.authorCuevas, Juviann
dc.contributor.authorKvamme, Hanna
dc.date.accessioned2020-10-16T08:31:39Z
dc.date.available2020-10-16T08:31:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683248
dc.descriptionBacheloroppgave i Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractStudien tar for seg fenomenet hologramkonserter, og plassen denne underholdningsformen kan få i den norske livebransjen. For å utforske dette nærmere belyser vi konseptet fra flere perspektiver, sett fra et objektivt ståsted. Herunder besvarer vi følgende problemstilling: “Hvordan kan publikums holdninger til hologramkonserter, skape muligheter og utfordringer for konsertarrangører i den norske livebransjen?” Problemstillingen er på sin side delt opp i seks undersøkelsesspørsmål, knyttet til forbrukeren (publikum) og markedet (arrangører). Herunder benytter vi kvalitative og kvantitative metoder, i form av dybdeintervjuer og spørreundersøkelse. Publikums perspektiv står sentralt i studien, gjennom at vi kartlegger deres holdninger til hologramkonserter. Perspektivet forankres i forbrukeratferd og holdningsteorier. Dette knytter vi opp mot publikums åpenhet for teknologi gjennom Technology Readiness Index (TRI), samt deres interesse for musikk og konserter. Funnene som skiller seg ut fra publikumsperspektivet er den relativt jevne fordelingen av positive og negative holdninger til hologramkonserter, og hvordan disse er basert på nysgjerrighet og mangel på kunnskap. Funnene blir vurdert i forhold til arrangører i norsk livebransje, for å fastslå mulighetene og utfordringene som disse kan stå overfor ved hologramkonserter. Arrangørens perspektiv er også en viktig del av denne studien. Her forankrer vi perspektivet i teorier rundt opplevelsesøkonomi, etikk, samt juridiske rammeverk. Det blir tydeliggjort at arrangører av hologramkonserter må forholde seg til klarering av ulike rettigheter, ifølge norsk åndsverklov. Vi oppdaget også at det blir særlig viktig for arrangørene å fremheve de unike egenskapene ved hologramkonserter. Herunder å skape en totalopplevelse av høy kvalitet, for å kunne måle seg med ordinære konserter. Å navigere hologramkonserters plass i den norske livebransjen, utgjøres dermed av et komplekst nett av aktører og perspektiver. Vi håper derfor at denne studien kan bidra til å nøste opp i dette - og inspirere til videre forskning på temaet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectkulturen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectkulturledelseen_US
dc.subjectcreative industries managementen_US
dc.titleHologramkonserters inntog i norsk livebransjeen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel