dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg de mange mytene bedrifter har når det kommer til å
investere i et CRM-system. Ved å ta for oss tidligere teoriområder rundt CRM og
forskningslitteratur om markedsorientering har vi forstått det slik at det å
implementere CRM-systemer i en bedrift kan oppleves vanskelig grunnet vår
menneskelig adferd. Ledere har ofte myter om at det er tungt, dyrt og komplekst å
skulle investere i CRM. Ved å benytte oss av Lime-CRM som samarbeidsbedrift
har vi fått gode svar på hvordan man kan løse hindringer ved implementering av
systemene.
CRM-systemer er ofte komplekse systemer å skulle implementere grunnet det
store behovet for kartlegging og systematisering av bedriftens behov og
funksjoner. Alle bedrifter har en form for informasjonslagring, men hvordan man
velger å systematisere og dele denne kunnskapen med sine kollegaer er det noe
man kan dra store konkurransefordeler ved. Når en bedrift driver med
kunnskapsdeling, følger det at bedriften er markedsorientert. Ved å bygge High-
Quality forbindelser med personer rundt deg er du med på å endre din egen
arbeidsprestasjon, samt prestasjonene til de rundt deg. Ved disse forbindelse føler
man seg mer engasjert, åpen og kompetent, samtidig blir det enklere å dele
kunnskapen med andre.
Vi har benyttet oss av kvalitativ metode for å samle inn vår data. På bakgrunn av
kompleksiteten i vår problemstilling valgte vi å kun bruke dybdeintervju som
datainnsamlingsmetode. Dette innebar at våre respondenter er eksperter på
fagområdet og har mange års erfaring på markedet. Ved å analysere og drøfte
intervjuene kom vi fram til de organisatoriske- og menneskelige faktorene vi
mener bør ligge til grunn for en vellykket implementering av CRM-systemer. Til
slutt har vi kommet med en del anbefalinger til hvordan man bør implementere
CRM-systemer slik at man i større grad kan praktisere «det kompetansebaserte
samspillet» i organisasjonen. | en_US |