dc.description.abstract | Ny lovgivning fra myndighetene medførte reduserte inntekter for inkassobransjen.
Det ble av mange vurdert som en trussel mot grunnlaget for den type
virksomheter. Mag AS møte utfordringen ved å etablere et prosjekt for å
effektivisere arbeidet ved ny utvikling av ny teknologi og ny organisering av
arbeidet. Mag AS ønsket å utvikle ny kunnskap rundt kundens behov. De ville
rette fokus mot selve grunnlaget for virksomheten, og var villig til å rette et kritisk
søkelys mot dagens rutiner og organisasjonsform. De ønsket å benytte en
arbeidsmetode som hentet ut de ansattes kunnskap, samt at denne kunnskapen
kunne utvikles videre gjennom kreative prosesser.
En organisasjon består per definisjon av mennesker som på en systematisk måte
arbeider mot et eller flere mål. I dette ligger det også en motstand mot å ta fokus
bort fra virksomhetens formål. Det å stille spørsmål ved dette kan også utløse
motstand som både er rasjonell og irrasjonell. Vi kan derfor forvente at det vil
oppstå spenning mellom driftsorganisasjonen og prosjektet.
I Mag AS var det stor kunnskap om virksomheten, slik den ble drevet i dag.
Likevel valgte ledelsen å «nullstille seg» for å få en mer dyptgripende læring og
endring i organisasjonen. De valgte med andre ord bevist et utgangspunkt der de
ikke visste hvor de skulle, og hvordan de skulle komme ditt. De valgte en
prosjekttilnærming innen det som betegnes som agile eller smidig. I denne
oppgaven har jeg i den teoretiske delen gjort rede for tankegangen bak denne
tilnærmingen, og gått i dybden på en metode innen den agile tradisjonen. Jeg
valgte Scrum da denne lå nærmest opp til den tilnærming Mag AS benyttet.
Jeg har hatt tilgang til all dokumentasjon i prosjektet, så min hovedmetode har
vært studier av dokumenter. Dette har blitt supplert med samtaler med deltakerne.
Jeg har rettet fokus på følgende:
- Hvilken kompetanse som har blitt tilført prosjektet?
- Hvordan samhandlingen mellom ulike roller i prosjektet fungerer?
- Hvilke arbeidsoppgaver som er tillagt de ulike rollene?
- Forholdet mellom linjeorganisasjonen- og prosjektet | en_US |