dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en kampanjeplan på vegne av selskapet
Norsk Gjenvinning, som arbeider med å gjenvinne avfall til resirkulerte råvarer.
Selskapet har en visjon om at avfall er løsningen på fremtidens ressursproblem.
I forbindelse med dette har selskapet utarbeidet slagordet “Det finnes ikke søppel
mer” , som en folkeliggjøring av deres visjon. Hensikten med kampanjen er å
belyse budskapet i slagordet, og formålet er å øke kunnskapen og bidra til
engasjement blant målgruppen.
Kampanjen er utarbeidet i henhold til Ronald D. Smiths bok “Strategic Planning
for Public Relations”, og vi følger de fire fasene gjennomgående i oppgaven;
formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering . Innledningsvis har vi
gjennomført en rekke analyser for å avdekke relevant innsikt om situasjonen,
organisasjonen og interessentene. Videre i arbeidet definerte vi en tydelig
målgruppe for kampanjen, henholdsvis kvinner og menn i alderen 20-29. Det ble
utarbeidet en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse som bidro til å avdekke
relevante forhold om målgruppen, og deres relasjon tilknyttet selskapet.
Basert på analysene har vi definert et overordnet mål og delmål for kampanjen.
Målet er å øke kunnskapen rundt Norsk Gjenvinning, deres arbeid og tilhørende
slagord “Det finnes ikke søppel mer” blant kvinner og menn i alderen 20-29 år
med 30 prosent gjennom kampanjeperioden. Delmålene handler om å øke andel i
målgruppen som har kjennskap til, og forstår slagordet med 20 prosent, og å
oppnå tre redaksjonelle omtaler i nyhetsmedier i kampanjeperioden.
For å nå de ovennevne målene for kampanjen har vi gjennom flere
kommunikasjonsstrategier kommet frem til ulike taktikker for måloppnåelse.
Taktikkene blir redegjort i strategidelen, og blir senere implementert som konkrete
tiltak. Kampanjens tiltak baseres hovedsakelig på inngå partnerskap med Oslo
Pride 2020 og Fotballfesten på Kontraskjæret, i forbindelse med EM-2020. I
tillegg ønsker vi å samarbeid med to norske opinionsledere som skal fungere som
talspersoner for kampanjen. Til slutt vil vi foreslå metoder for å evaluere om
kampanjens tiltak vellykket, og om de bidro til å nå de ovennevne målene. | nb_NO |