Kopernicus
Abstract
I denne oppgaven har vi tatt for oss bedriften Kopernicus, og om en potensiell
digitalisering av “behovsfasen” i salgsprosessen, er realistisk. På bakgrunn av
dette, har vi utarbeidet følgende problemstilling:
«Vil det være hensiktsmessig for Kopernicus å digitalisere deler av
“behovsfasen” for å effektivisere salgsprosessen?»
Problemstillingen er et dilemma Kopernicus står ovenfor, hvor de ønsket å få
kartlagt om en slik digitalisering er reell eller ikke.
Oppgaven består av fem deler, og starter med en gjennomgang av virksomheten.
Videre, blir det presentert relevant teori, samt modeller som er fordelaktig å
anvende før vi tar for oss del tre i oppgaven, metode. I denne delen av oppgaven
blir valg av forskningsmetode og metodevalg gjort rede for. Siden det er en
kvalitativ oppgave, har vi valgt å utføre dybdeintervjuer med tolv ulike
respondenter. Vi har utarbeidet to intervjuguider basert på anvendt teori, samt en
holdningstabell som vil belyse de viktigste kriteriene for at Kopernicus skal ha en
attraktivitet i markedet.
I våre undersøkelser ønsket vi å få svar på om Kopernicus som bedrift, og deres
kunder, var mottakelige og tilbøyelige for en slik teknologisk endring. Resultatene
fra de ulike undersøkelsene avdekket at det er en rekke faktorer som ligger til rette
for at en eventuell digitalisering kan bli reell. Til tross for at samtlige respondenter
var positive til endringen, er det ikke fastslått at Kopernicus besitter tilstrekkelige
ressurser som gjør digitaliseringen gjennomførbar. Gjennom oppgaven har det
ikke blitt tatt hensyn til viktige nøkkelfaktorer som ressurser, kapital og teknologi,
noe som kan undergrave problemstillingen.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2019