Inbound marketing: «Hvordan kan inbound marketing utvikle gode kunderelasjoner i bedriftsmarkedet (B2B)?»
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2618585Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven omhandler hvordan den digitale
markedsføringsstrategien inbound marketing kan bidra til å utvikle gode
kunderelasjoner i bedriftsmarkedet. Fokuset er spesielt rettet mot bruk av ulike
markedsføringsverktøy for å lede kundene gjennom og forenkle kjøpsprosessen.
Mitt empiriske arbeid tar utgangspunkt i beslutningstakere og markedsførere på
bedriftsmarkedet.
Jeg belyser inbound marketing-strategien og dens markedsføringsverktøy samt
hva markedsføringen må ta hensyn til fra et bedriftsmarkedets-perspektiv og ved
utvikling av kunderelasjoner.
Målet mitt var både å forstå og forklare, derfor ble det benyttet en formålstjenlig
kombinasjon av metoder. Primærdatainnsamlingen er basert på tre individuelle
dybdeintervju med beslutningstakere i bedriftsmarkedet og en spørreundersøkelse
blant markedsførere i bedriftsmarkedet. I analysen av datamaterialet ble det blant
annet gjennomført åpen koding og deskriptiv statistikk. Det var særlig følgende
funn som utpekte seg:
1. Digitale medier har redusert kompleksiteten av kjøpsprosessen og behovet
for flere involverte. Den digitaliserte kjøpsatferden og kjøpsprosessen
krever en annen tilnærming til markedsføring enn tidligere.
2. Inbound marketing er med på å forenkle og lede kundene gjennom dagens
digitaliserte kjøpsprosess ved å gi godt og verdsatt innhold, synlighet i
søkemotorer samt engasjere og skape plattformer for interaksjon.
3. Markedsførere i bedriftsmarkedet må prioritere SEO-arbeid for å øke
synlighet blant potensielle kunder samt er det hensiktsmessig å koordinere
et godt samarbeid mellom markedsførings-, salg- og servicefunksjonen for
å minimere gap mellom markedsføreres prioriteter og det som verdsettes
av beslutningstakere.
Min forståelse av inbound marketing er at det er en digital markedsføringsstrategi
som er mer tilpasset dagens digitaliserte kjøpsprosess og bidrar til å utvikle gode
kunderelasjoner. Innenfor denne strategien finner man ulike markedsføringsverktøy
som skal tiltrekke, engasjere og begeistre kunder på nett. Med
utgangspunkt i funn og drøftinger anbefaler jeg at bedrifter i bedriftsmarkedet
organiserer markedsføringen sin rundt en inbound marketing-strategi for
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019